8 Nisan 2018 Pazar

Elektrik Elektronik Teknolojisi Alanı DC Motor Sarım Teknikleri Dersi Ustalık Çalışma Soruları

Sorular Megep Modüllerinden Alınmıştır

1. (D) İletkenden akım geçerse etrafında manyetik alan oluşur.

2. (D) Endüktör DA motorlarında duran kısımdır.

3. (Y) Şönt motorun endüktör sargısı endüviye seri bağlanır.

4. (Y) Seri motorda seri sargı ince kesitli, çok sipirlidir.

5. (Y) Kompunt motorda tek bir sargı çeşidi bulunur.

6. (Y) Uyartım akımı endüviden geçer.

7. (D) Endüktördeki mıknatısiyet yani manyetik alan artarsa devir sayısı azalır.

8. (D) Endüviye seri direnç bağlamak devir sayını azaltır.

9. (Y) Devir yönü sadece endüviden geçen akım yönü değiştirilerek yapılmaktadır.

10. (D) Doğru akım motorunun devir yönü endüviden ve endüktörden geçen akımların aynı anda değişmesi ile yapılamaz.

11. (D) LMR reostasının M ucu endüktöre bağlanır.

12. (Y) Şönt motorun endüktör sargısı endüviye seri bağlanır.

13. (Y) Şönt motorun kutuplardan geçen uyartım akımı arttıkça devir sayısı da artar.

14. (D) Seri motor endüktör sargısından geçen uyartım akımı endüviden de geçer.

15. (Y) Kompunt motorda şönt sargı ile seri sargı endüviye daima seridir.

16. (D) Endüviden geçen akım yön değiştirirse devir yönü değişir.

17. (D) Kompunt motorun devir ayarı şönt sargıdan ya da endüviden geçen akımın yön değiştirmesi ile yapılır.

18. (D) Elemeli kompunt motorun yükü arttıkça devir sayısında azalma olur.

19. (Y) Çıkarmalı kompunt motorda seri ve şönt sargıdan aynı akım geçer.

20. (Y) Çıkarmalı kompunt motorun devir yönü, seri sargıdan geçen akım yönü değiştirilerek yapılır.

21. Doğru akım motorlarında manyetik alanın meydana geldiği kısma .......... denir.
A) Endüktör B) Endüvi C) Kolektör D) Fırçalar

22. ............ ve ............ doğru akım elektrik enerjisini endüviye ileten kısımlardır.
A) Fırça-Kutuplar B) Fırça-Kolektör C) Klemens-Endüktör D) Kolektör-Yataklar

23. Asenkron motorun rotoru iki çeşittir. Bunlar ............... rotor ve .............. rotordur.
A) Bakırlı- Alüminyumlu B) Kısa Devreli-Sargılı C) Kısa Devreli-Sincap Kafesli  D) Bilezikli-Sargılı

24. Asenkron motorlarda soğutma ............. emdiği havanın, ........... vasıtasıyla gövde kanallarına yönlendirilmesiyle yapılır.
A) Pervanenin-kasnak B) Pervanenin-Rotor Kanatçıkları C) Rotorun- Pervane D) Pervanenin- Muhafaza Tası 

25. Stator ................ yapılır.
A) Çelik dökümden B) İnce silisyumlu sacların paketlenmesiyle C) Alüminyum pres dökümden D) Tek parça pik dökümden

26. Sargılı rotor oluklarına aralarında ...... faz farklı alternatif akım sargısı sarılır. Sargılar .......... veya .......... bağlanarak elde edilen üç adet sargı ucu ........... bağlanır.
A) 120° - Yıldız-Üçgen-Bileziklere B) 180° -Üçgen –Yıldız-Kolektöre C) 120° -Seri-Paralel-Bileziklere D) 360° - Paralel-Seri-Fırçalara

27. Motor milinin kasnak, kaplin, dişli gibi aktarma organlarıyla birleştirilmesi .........yapılır.
A) Klemenslerle B) Yataklarla C) Kamalarla D) Kayışlarla

28. Motorların ürettiği mekanik güç döndürülecek makinelere.........ile iletilir.
A) Rulman B) Rotorla C) Kama D) Kaplin

29. Motorların hareket iletimi .......... sessiz, darbesiz ve verimli bir şekilde yapılır.
A) Zincirle B) Kasnakla C) Kaplinle D) Redüktörle

30. Aktarma organlarındaki ayarsızlık ....... artırır.
A) Enerji Tüketimi B) Verimi C) Kaplin Ömrü D) Rulman Ömrü

31. İç bilezik, bilye, kafes ve dış bilezik .............................kısımlarıdır.
A) Asenkron motorun B) Kapakların C) Rulmanların D) Rotorun

32. Rulman arızasını hiçbir alet olmadan ................................ tespit edebiliriz.
A) El ve göz kontrolu yaparak B) Gres yağı miktarını kontrol ederek C) Doktor steteskopuyla D) Sesini dinleyerek 

33. Rulmanlı yataklarda bilyelerı eşit mesafede tutarak birbirini aşındırmasını önleyen kısım .................. tir.
A) İç bilezik B) Kafes C) Dış bilezik D) Yatak kutusu

34. (D) Rulmanlı yatakların sürtünme dirençleri azdır.

35. (Y) Enfraruj termometreyle rulmanların ses ölçümü yapılır. Bununla da rulmanın arızası tespit edilir.

36. (Y) Bilyeli rulmanların yatak boşluğunun tamamı gres yağı ile yağlanmalıdır.

37. (D) Titreşim ölçüm cihazlarıyla motorların yatak titreşimi ölçülerek rulman arızaları tespit edilir.

38. …(Asenkron motorlar)……alternatif akım elektrik enerjisini, mekanik enerjiye dönüştüren elektrik makineleridir.

39. …(Rotor)….asenkron motorun dönen kısmıdır

40. Küçük güçlü motorlarda ana kutup ve yardımcı kutup pabuçları ile tek parça hâlinde …(dökme çelikten)…. dökülür

41. Kutuplar, küçük güçlü motorlarda …(doğal mıknatıstan)….. yapılır

42. …(Endüvi)… doğru akım motorlarında mekanik enerjinin alındığı dönen kısımdır.

43. İç bilezik …(çelikten)….yapılır

44. Rulmanlı yataklarda işletme sıcaklığı …(+120 °C derece)…. „yi geçmemelidir

45. Rulman yatağına ait boşluğun …(%30 ila %50)… kadarı gres yağı ile doldurulmalıdır

46. Rulman arızalarının tespitinde en önemli arıza …(bildirici rulman sesi)….. olarak bilinir.

47. Enfraruj termometre ekranından …(C veya F)… birimleri ile okunur

48. (D) Elektrikli motorun yalıtkanlığı ve mekanik dayanıklılığı, motorun ısısından etkilenir.

49. (D) Motorun ölçüleri veya hacmi küçülürse soğutma kolaylaşır.

50. (Y) Motorların soğumasına gövde yüzey genişliğinin etkisi yoktur.

51. (Y) Rotor kanatçıklarının görevi, balans ayarı yaparak rotorun sabit bir şekilde dönmesini sağlamaktır.

52. (Y) Pervane koruma kapağının motorun soğutulmasına faydası yoktur.

53. (D) Motorun dönüş yönünün soğumaya etkisi yoktur.

54. (D) Soğurma ısı direncine bağlıdır. Isı direnci azalırsa soğurma artar.

55. (Y) Motor gövdesinin tozlanması, motorun ısınmasını etkilemez.

56. (Y) Kimyasal temizlik maddesinin göze kaçması durumunda derhal doktora gidilmelidir.

57. (Y) Kimyasal temizleme maddeleri, kullanma talimatlarına uygun kullanılırsa çevreye hiçbir zararları olmaz.

58. (D) Motor klemensleri ısıya dayanıklı olması için cam elyafı veya bakalitten yapılır.

59. (D) Motorların stator sargı uçları belirli bir sıraya göre klemense bağlanır.

60. (Y) Motor klemensi olarak plastik sıra klemensleri de kullanılır.

61. (Y) Motor sargı uçlarından Z-X-Y kısa devre edilir. U-V-W uçlarından üç fazlı gerilim uygulanırsa motor üçgen olarak çalışır.

62. (D) Bir fazlı motorların statorlarına ana ve yardımcı sargılar sarılır.

63. (Y) Üç fazlı motorların devir yönünü değiştirmek için üç fazın da yerleri değiştirilir.

64. (D) Bir fazlı motorlarda ana sargı uçları değiştirilirse motor devir yönü de değişir.

65. (D) Kompunt motorlarda endüvi sargısına şönt sargı paralel, seri sargı seri bağlanır.

66. (Y) Şönt sargı uçları C-D, seri sargı uçları B-G; yardımcı kutup sargı uçları E-F harfleriyle gösterilir.

67. (Y) Doğru akım motorları, yol verme direnci olmadan da çalıştırılır.

68. (Y) Motor soğutma pervaneleri plastikten yapılır.

69. (D) Segmanlar pervanenin mil üzerinde kaymasını engellemek için kullanılan emniyet elemanıdır.

70. (Y) Segmanların sökülüp takılması “segman penseleriyle” yapılır.

71. (Y) Motorun tipi, katalogdan motor gücüne bakılarak tespit edilir.

72. (D) Soğutucu pervane motorun arka tarafındaki rotor mili çıkışına takılır.

73. (D) Elektrikli motorun yalıtkanlığı ve mekanik dayanıklılığı motorun ısısından etkilenir.

74. (D) Motorun ölçüleri veya hacmi küçülürse soğutma kolaylaşır.

75. (Y) Motorların soğumasına gövde yüzey genişliğinin etkisi yoktur.

76. (Y) Rotor kanatçıklarının görevi balans ayarı yaparak rotorun sabit bir şekilde dönmesini sağlamaktır.

77. (Y) Pervane koruma kapağının motorun soğutulmasına faydası yoktur.

78. (D) Motorun dönüş yönünün soğumaya etkisi yoktur.

79. (D) Soğurma ısı direncine bağlıdır. Isı direnci azalırsa soğurma artar.

80. (Y) Motor gövdesinin tozlanması, motorun ısınmasını etkilemez.

81. (Y) Kimyasal temizlik maddesinin göze kaçması durumunda derhal doktora gidilmelidir.

82. (Y) Kimyasal temizleme maddeleri, kullanma talimatlarına uygun kullanılırsa çevreye hiçbir zararları olmaz.

83. (D) Motor klemenslerinin ısıya dayanıklı olması için cam elyafı veya bakalitten yapılır.

84. (D) Motorların stator sargı uçları belirli bir sıraya göre klemense bağlanır.

85. (Y) Motor klemensi olarak plastik sıra klemensleri de kullanılır.

86. (Y) Motor sargı uçlarından Z-X-Y kısa devre edilir, U-V-W uçlarından üç fazlı gerilim uygulanırsa motor üçgen olarak çalışır.

87. (D) Bir fazlı motorların statorlarına, ana ve yardımcı sargılar sarılır.

88. (Y) Üç fazlı motorların devir yönünü değiştirmek için üç fazın da yerleri değiştirilir.

89. (D) Bir fazlı motorlarda ana sargı uçları değiştirilirse motor devir yönü de değişir.

90. (D) Kompunt motorlarda endüvi sargısına şönt sargı paralel, seri sargı seri bağlanır.

91. (Y) Şönt sargı uçları C-D, seri sargı uçları B-G, yardımcı kutup sargı uçları E-F harfleriyle gösterilir.

92. (Y) Doğru akım motorları yol verme direnci olmadan da çalıştırılır.

93. (Y) Motor soğutma pervaneleri plastikten yapılır.

94. (D) Segmanlar, pervanenin mil üzerinde kaymasını engellemek için kullanılan emniyet elemanıdır.

95. (Y) Segmanların sökülüp takılması “segman penseleriyle” yapılır.

96. (Y) Motorun tipi, katalogdan motor gücüne bakılarak tespit edilir.

97. (D) Soğutucu pervane motorun arka tarafındaki rotor mili çıkışına takılır.

98. Elektrik motorlarının dönen parçalarında bulunan rulman ve kapakların sökülmesinde kullanılan araca ne denir?
A) Çektirme B) Pens C) Pres D) Rulman pensesi

99. Aşağıdakilerden hangisi motor sökme araçlarından değildir?
A) Anahtar B) Yan keski C) Kargaburnu D) Çektirme

100. Aşağıdakilerden hangisi yapılarına göre çektirme çeşididir?
A) Batarya çektirme B) İç rulman çektirme C) Üç kollu D) Beş kollu

101. Kullanıldığı yerlere göre çektirme çeşidi olmayan seçenek hangisidir?
A) Master çektirme B) Üniversal çektirme C) Batarya çektirme D) İki kollu çektirme 

102. Yüklerin sadece aşağı ve yukarı taşınmasında kullanılan makinelere ne denir?
A) Vinç B) Ceraskal C) Kriko D) Hidrolik kaldıraç

103. Yüklerin yatay ve dikey veya çeşitli açılarda belirli yerlere taşınmasında kullanılan makinelere ne denir?
A) Vinç B) Ceraskal C) Asansör D) Kaldıraç

104. Aşağıdakilerden hangisi kolektörsüz motorların parçası değildir?
A) Stator B) Rotor C) Endüvi D) Kapaklar

105. Kolektörsüz motorların hareketli parçası hangi seçenekte verilmiştir?
A) Stator B) Endüktör C) Endüvi D) Rotor 

106. Aşağıdakilerden hangisi kolektörlü motorların parçası değildir?
A) Stator B) Endüktör C) Endüvi D) Kolektör

107. Kolektörlü motorların hareketli parçası hangi seçenekte verilmiştir?
A) Kapaklar B) Endüktör C) Endüvi D) Rulmanlar

108. Aşağıdakilerden hangisi rulmanın parçalarından biri değildir?
A) Dış bilezik B) Bilye C) İç bilezik D) Mil

109. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi yüksek devir ve hafif yüklerde kullanılan rulman türü değildir?
A) Konik makaralı rulman B) Sabit bilyeli rulman C) Eğik bilyeli rulman D) Oynak bilyeli rulman

110. Aşağıdakilerden hangisi rulman sökme yöntemlerinden değildir?
A) Isıtarak sökme B) Soğuk sökme C) Çekiçle sökme D) Hidrolik sistemle sökme

111. Rulmanların iç ve dış çaplarının sembolü hangi harflerdir?
A) r-R B) d-D C) s-S D) ç-Ç

112. Rulmanları sökerken aşağıdaki aletlerden hangisinden yararlanılır?
A) Çekiç B) Keski C) Pense D) Çektirme 

113. Rulman kataloglarında B harfi neyi ifade etmektedir?
A) Rulmanın bilyeli olduğunu B) Bilyenin çapını C) Rulmanın boyunu D) Rulmanın genişliğini

114. Aşağıdakilerden hangisi rulman takma yöntemlerinden değildir?
A) İndüksiyon makinesi ile B) Prinç boru ile çekiçle çakma C) Yağ banyosu ile ısıtarak D) Ateşte ısıtarak

115. Dönen cisimlerde merkezden dışa doğru ağırlıklarının dengeli olmasına ……(balans)…. denir.

116. Elektrik motorlarında meydana gelen zararlı titreşimlerin nedenleri ……(elektromanyetik)….ve ……(balanssızlıktan)….dır.

117. Balans ayarı bozuk olan doğru akım motorlarında mekanik arızaların dışında ……(komütasyonu bozucu)…… etki de meydana gelir.

118. Balans ayarı yapan makineler……(sabit)…..ve ……(seyyar)……..olmak üzere iki çeşittir.

119. Büyük güçlü motorların balans ayarları rotor ve endüvileri sökülmeden çalışmaları esnasında ……(seyyar)……. balans makineleri ile yapılır.

120. Rotor veya endüvilerinin balans ayarı için mil üzerine …(bilezikler)…….. monte edilir

121. (D) Fırçalar kolektör dilimleri ile elektriksel iletimi sağlar.

122. (D) Karbon fırçalar yüksek gerilimli makinelerde kullanılır.

123. (Y) Demir alaşımlı fırçalar fırça çeşitlerindendir.

124. (D) Karbon oranı yüksek fırçalar daha iyi komitasyon sağlar.

125. (Y) Fırçalar üzerinde biriken tozlar saf su ile temizlenmelidir.

126. (D) Fırça yuvaları fırça tutucuları üzerinde bulunur.

127. (D) Fırçalar, kolektör yüzeyine 150-250 g/cm2 dolayında bir baskı yapar.

128. (Y) Fırçalar, yuvalarına yağlanarak takılmalıdır.

129. (Y) Fırçalar, yuvalarına sıkıca oturmalıdır.

130. (Y) Fırçayı yuvasından çıkarırken yuva genişletilmelidir.

131. (D) Kolektör fırçalardan aldığı elektrik akımını endüvi sargılarına iletir.

132. (D) Kolektör dilimleri aynı hizada olmazsa fırçalar ark yapar.

133. (Y) Kolektör yüzeyini karbon tozlarından arındırmak için kazımalıyız.

134. (Y) Kolektöre lehimli olan endüvi sargı uçlarını, kolektörü söktükten sonra çıkarmalıyız.

135. (D) Çektirme, kolektörü endüvi milinden sökmeye yarayan bir alettir.

136. (D) Kolektör dilimleri arasında yalıtkan olarak presbant kullanılır.

137. (D) Büyük ebatlı kolektörlerin dilimleri mil üzerine tek tek monte edilmiştir.

138. (Y) Bütün kolektör dilimlerinin mil ile elektrik teması vardır.

139. (D) Doğru akım motorlarının çalışma prensibi, manyetik alan içinde bulunan bir iletkenden akım geçerse iletken alan dışına itilir, tanımına dayanır.

140. (D) Doğru akım dinamolarının çalışma prensibi, manyetik alan içinde bulunan bir iletken hareket ettirilirse iletkende bir gerilim endüklenir tanımına dayanır.

141. (Y) Manyetik alan içinde bulunan bir iletkenden akım geçerse iletkenin hareket yönü sağ el kuralı ile bulunur.

142. (D) Manyetik alan içinde bulunan bir iletkenden akım geçerse iletken, alan dışına itilir. Bu itilme hızı, iletkenin içinden geçen akımın şiddetine de bağlıdır.

143. (D) Manyetik alan içinde hareket ettirilen iletkende endüklenen gerilimin miktarı, iletkenin hareket hızına da bağlıdır.

144. (D) Endüktör bobininin kontrolünde bobin uçlarından ölçüm yapıldığında kopukluk varsa avometre sonsuz direnç gösterir.

145. (Y) Endüktör bobininden gövdeye kaçak var ise bobin uçları arasında seri lamba yanmaz.

146. (D) Bobin sarımlarının birbirine teması yanında, iki ayrı yerden gövdeye teması da kısa devreyi meydana getirebilir.

147. (D) Endüktör bobinlerinin birinin kısa devre olması durumunda bobinler üzerinde farklı gerilimler ölçülür.

148. (Y) Kısa devre olan bobin üzerinden sağlam olana göre daha fazla gerilim ölçülür

149. (D) Dönen bölümdeki sargıları taşıyan oluklu kısma endüvi denir.

150. (D) Tambur endüvi, endüvi çeşitlerinden biridir.

151. (D) Growler cihazı, transformatör prensibine göre çalışan endüvi kontrol cihazıdır.

152. (Y) Growler cihazı ile sargı dirençleri ölçülebilir.

153. (Y) Growler cihazı ile endüktör sargılarının kısa devre arızası tespit edilebilir.

154. (D) Paralel sarımlar düşük gerilimli, yüksek akımlı makinelerde kullanılır.

155. (Y) Seri sarımlar en az altı kutuplu makinelerde kullanılır.

156. (D) Yıldız tip endüvi sarımında bütün bobinler aynı anda sarılır.

157. (Y) Bobin uçları kolektör dilimlerine yerleştikten sonra kazınmalıdır.

158. (Y) Paralel endüvi sarımında, bir bobinin girişi ile çıkışı arasındaki kolektör dilimi sayısına fırça adımı denir.

159. (Y) Endüvi sarımında bir bobinin çıkışı, girişinden önceki kolektör dilimine yerleşiyorsa bu sarım şekline ilerleyen adımlı sarım denir.

160. (Y) Fırçaları kaydırmak komitasyonun etkilerini yok etmek için tek ve kesin bir çözümdür.

161. (D) Yardımcı kutuplar ana kutuplara göre daha dar yapılıdır.

162. (Y)  Fırçaları kaydırmak endüvi reaksiyonunu azaltıcı bir etki yapar.

163. (Y) Yardımcı kutup sayısı ana kutup sayısından her zaman bir adet fazladır.

164. (D) Endüktör sargıları kollektörlü makinelerde manyetik alanın elde edildiği kısımdır.

165. (Y) Endüktör üzerinde sadece seri sargılar bulunur.

166. (D) Şönt sargılar ince kesitli ve çok sarımlıdır.

167. (Y) Seri ve paralel sargısı bulunan DA makinelere şönt makine denilir.

168. (D) Kutup sargıları sökülürken sarım yönü belirlenmelidir.

169. (Y) Tel çapı kumpas ile ölçülmelidir.

170. (D) Üniversal motorlarda sadece seri endüktör sargısı vardır.

171. (D) Endüktörün kutup ayakları çıkıntılı olarak yapılır.

172. (Y) El matkapları üniversal motor gurubuna girmez.

173. (D) Seri endüktör sargıları ile şönt endüktör sargıları aynı kutup üzerine sarılır.

174. Seri endüktör sargıları .....(endüvi).... sargılarına seri olarak bağlanır.

175. Hem seri hem de paralel sargısı bulunan motorlara .....(kompunt)... motor denilir.

176. Endüktör sargıları .......(2,4,6,8,10 ve daha fazla)..... kutuplu olarak sarılır.

177. Üniversal motorlar ......(alternatif)....... akımda çalışır.

178. Tel çapı ......(mikrometre)...... ile ölçülür.

179. Kutuplar cıvatalar ile .....(gövdeye)...... tutturulur.

180. DA motorlarda ana kutupların arasında .....(yardımcı)......kutuplar da bulunabilir.

181. Kutupların çıkıntılı olmasının sebebi oluşan ........(manyetik alanın).... endüviye en az kayıpla geçmesini sağlamak içindir.

182. Teyp motoru gibi çok küçük kollektörlü motorlarda endüktör olarak .......(daimi mıknatıs)......... kullanılır.

183. Endüktör sökülürken alınan değerlerin kaydedildiği belgeye ......(karteks).....denilir.

184. Kutup sargılarının endüktörde yerleştirileceği alan .....(kumpas)....ile ölçülmelidir.

185. Kompunt bağlama .....(eklemeli)....ve .....(çıkarmalı)..... kompunt olmak üzere iki çeşittir.

186. Endüktördeki seri ve paralel sargıların oluşturduğu manyetik alanların birbirlerini destekleyecek şekilde bağlanmasına.....(eklemeli).... kompunt bağlantı denilir.

187. Büyük güçlü makinelerde endüktörler .....(0,60-1,40)... mm kalınlığında ......(çelik saçlardan).....oluşturulur.

188. (D) Kutup bobinleri ağaç makaraya sarılarak hazırlanır.

189. (D) Üniversal motor endüktörü elle sarılır.

190. (Y) Bobinleri sararken her kat arasına yalıtım yapmak gerekmez.

191. (Y) Üniversal motorlarda yardımcı kutup kullanılır.

192. (D) Makaranın alt kısmına bobinleri bağlamak için ip bağlanır.

193. (D) Bobinler tiret ile bandajlanır.

194. (Y) Kutupların sarım yönü önemli değildir.

195. (Y) Dört kutuplu bir makinede kutuplar S-S-N-N olarak sıralanır.

196. (D) Kutuplaşma pusula ile kontrol edilir.

197. (D) Bobinleri kutuplara yerleştirmeden önce form vermek gerekir.

198. Üzerinde gerilim indüklenen bobinleri taşıyan ve dönen kısım aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kolektör B) Endüvi C) Endüktör D) Fırça

199. Kolektörde bulunan dilim sayısı hangi sembolle gösterilir?
A) 2P B) X C) m D) K

200. Çokluk katsayısı hangi sembolle gösterilir?
A) 2P B) X C) m D) K

201. Oyuk adımı hangi sembolle gösterilir?
A) YK B) YX C) YF D) 2P

202. (-m) sembolü aşağıdakilerden hangisini ifade eder?
A) Gerileyen adımlı sarım B) İlerleyen adımlı sarım C) Çift kutup sayısı D) Normal adımlı sarım

203. (2a) sembolü aşağıdakilerden hangisini ifade eder?
A) Paralel kol sayısı B) Tek kutup sayısı C) Endüvi oyuk sayısı D) Kolektör dilim sayısı

204. (D) Basit paralel endüvi sarımlarında fırça sayısı kutup sayısına eşittir.

205. (D) YF hesaplanırken YKnın (±) işareti dikkate alınmaz.

206. (D) 2a hesaplanırken m’nin önündeki (±) dikkate alınmaz

207. Aşağıdakilerden hangisi endüviyi sarmadan önce yapılacak kontrollerden değildir?
A) Devre kopukluğu muayenesi B) Kolektör gövde arası kontrol C) Kolektör endüvi arası kontrol D) Kolektör gövde arası kontrol

208. Presbantların ve bobin telinin kalınlıkları ve çapını aşağıdakilerden hangisi ile hassas bir şekilde ölçebiliriz?
A) Cetvel B) Metre C) Mikrometre D) Kumpas

209. Oyuklarda kullanılan presbantın oyuk dışında kalan kısımlarının ikiye katlanmasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A) Maliyeti arttırmak B) Estetik görünüm vermek C) Presbantın oyuktan çıkmamasını sağlamak D) Kullanılan presbantın bobin basıncına karşı dayanımını artırmak 

210. (D) Kolektör dilimleri arası yalıtımda mika kullanılır.

211. (D) Endüvi mili yalıtımı sarı bant ile yapılır.

212. (D) Endüvi oyuklarının yalıtılmasındaki amaç, iletkenlerin çizilerek gövdeye temasını önlemektir.

213. (D) Endüvi oyuklarının yalıtılmasındaki amaç, iletkenlerin çizilerek gövdeye temasını önlemektir.

214. (D) Endüvinin dengesiz dönmesine balanssızlık denir.

215. (D) Endüvi oyuklarında, bobinlerin arası presbantla yalıtılır.

216. (D) Bobin sarımı bitince oyuğun üstü oyuk kaması ile kapatılır.

217. (D) Dönme esnasında, oyuklardaki bobinlerin merkezkaç kuvvetinin etkisiyle yerlerinden çıkmaması için vernikleme işlemi yapılır. Aşağıdaki soruları dikkatlice okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.

218. Endüvi sarımında, bobinlerin arka arkaya gelecek şekilde oyukların içerisine yerleştirilerek sarılma tipi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Klasik tip B) H tipi C) V tipi D) Mekik tip

219. I. Yüksek hızda bobin uçlarının yerlerinden kopmasını önlemek
II. İletkenleri dış darbelerden ve pisliklerden korumak
Yukarıdaki amaçları sağlamak için hangi işlem yapılır?
A) Bobinler oyuklara gergin sarılır. B) Oyuklara kamalar iyi yerleştirilir. C) Oyuklarda bobinler arasında presbant kullanılır. D) Kolektör ile oyuklar arasında kalan kısma pamuk iplikle bandaj yapılır.

220. Bobin giriş ve çıkış uçlarının arasının tiretle sarılmasının faydaları aşağıdakilerden hangileridir?
I. Yalıtkanlık görevi yapmak
II. Kolektörün milden çıkmasını önlemek
III. Uçlar arasındaki boşluğun dolmasını sağlamak
A) I-II B) II-III C) I-III D) I-II-III

221. Bobinler arası kısa devre kontrolü aşağıdakilerden hangisi ile yapılır?
A) Ampermetre B) Growler cihazı C) Kumpas D) Voltmetre

222. Kolektör dilimleri ile endüvi mili arasında gövdeye kaçak kontrolü aşağıdakilerden hangisi ile yapılır?
A) Ampermetre B) Growler cihazı C) Seri lamba D) Voltmetre

223. Endüvinin üzerinde bulunan, bobinlerin sarıldığı oyuk sayısına …(endüvi oyuk)…… sayısı denir.

224. Kolektör dilimlerine basan fırçaların aralarındaki mesafeyi …(fırça adımı)… belirtir.

225. Bobinin kenarlara yığılmasını önlemek için ……(v tipi)…. sarım tercih edilir.

226. Bobinler arası kısa devre kontrolü, …(growler)… kontrol aygıtı ile yapılır

227. (D) “YX” oyuk adımını ifade eder.

228. (Y) “K” endüvinin oyuk sayısını ifade eder.

229. (D) Çoklu paralel sarımda paralel kol sayısı artmıştır.

230. (D) m=2 olduğu zaman fırçanın genişliği iki kolektör dilimi büyüklüğündedir.

231. (Y) Endüvi sarım şeması çiziminde oyuk sayısı kadar bobin giriş kenarı bulunur.

232. (D) Bir oyukta kaç adet bobin kenarı olduğunu anlamak için “u” sayısına bakılır.

233. (D) Paralel sarımlarda kutup sayısı kadar fırça vardır.

234. (Y)  m=2 olduğu zaman bobinin giriş ve çıkış uçları arasında iki kolektör dilimi olmalıdır.

235. (Y) Endüvi oyuklarındaki sipir sayısının fazla veya az olmasının bir önemi yoktur.

236. (D) Bir endüvide kolektör sayısı kadar bobin bulunur.

237.(Y) Endüvi sarım şemasına bakarak kutup sayısını bilebilmemiz mümkün değildir.

238.(D) Endüvi sarım şemasında 10 adet bobin çıkış kenarı var ise 10 adet de kolektör dilimi vardır.

239.(D) Endüvi sarım şemasında akım sağa doğru ilerliyorsa bu tip sarım, ilerleyen sarım adını alır.

240.(Y) Endüvi sarım şemasına bakarak fırçanın kutup ekseninde veya nötr ekseninde olup olmadığını anlamamız mümkün değildir.

241.(D) “V” tipi sarım, endüvi sarım tiplerinden biridir.

242.(D) X , endüvi üzerindeki oyuk (oluk) sayısıdır.

243.(Y) Fırça adımı (Yx) ile gösterilir.

244.(Y) Endüvi sargılarından geçen akım (-) fırçadan (+) fırçaya endüvi bobinleri üzerinden dolaşarak gelir.

245.(D) Çokluk kat sayısı (m ), fırçaların basacağı kolektör dilim sayısını belirtir.

246.(D) İki endüktör arasında kalan boşluk hizasına nötr ekseni denir.

247.(D) Bir endüvide kolektör sayısı kadar bobin bulunur.

248.(D) Paralel sarımlarda kutup sayısı kadar fırça vardır.

249.(Y) Endüvi sarım şemasında 5 adet bobin çıkış kenarı var ise 10 adette kolektör dilimi vardır.

250.(Y) Birinci bobin sarıldıktan sonra ikinci bobinin giriş tarafı, birinci bobinin çıkış tarafının bulunduğu oluktan başlıyorsa bu sarım tipine H tipi sarım denir.

251.(D) Sepet (çift yıldız) tip, yıldız tipi sarımın iki yönlü olarak sarılmasından meydana gelir.

252. Endüvinin yalıtma işleminde hangisi kullanılmaz?
A) Silikon B) Kâğıt C) Lak D) Oksit tabakası

253. Üniversal motorun devir yönü nasıl değişir?
A) Kutup ve endüvi akımının yönü değiştirilerek B) Sadece kutup veya sadece endüvi akım yönü değiştirilerek C) Elektrik fişini ters çevirerek D) Yardımcı sargı kullanarak

254. Üniversal motor için hangisi yanlıştır?
A) Üniversal motorlar çok küçük güçte imal edilir. B) Kalkınma ve döndürme momentleri düşüktür. C) Devir sayıları yükle değişir. D) Boştaki devir sayıları çok yüksektir.

255. Fırçaları kısa devre edilen motor aşağıdakilerden hangisidir?
A) Üniversal B) Gölge kutuplu C) Repülsiyon D)Yardımcı sargılı

256. Repülsiyon motorların fırçalarını 90° kaydırınca aşağıdakilerden hangisi olur?
A) Motor sağa döner. B) Motor sola döner. C) Bir şey değişmez. D) Motor dönmez.

257. Hangisi repülsiyon motorun özelliklerinden değildir?
A) İlk kalkınma momentleri, kondansatörlü yardımcı sargılı motorların ilk kalkınma momentlerinden küçüktür. B) Repülsiyon motorların ilk kalkınma akımları, kondansatörlü yardımcı sargılı motorların ilk kalkınma akımlarından ortalama % 30 - % 40 daha küçüktür. C) Devir sayısı şebeke frekansına ve statorun kutup sayısına bağlı değildir. D) Normal repülsiyon motorların devir sayıları, fırçaları kaydırılarak ayarlanır.

258. Hangisi repülsiyon motorun ana parçalarından değildir?
A) Stator B) Rotor C) Bakır halka D) Kolektör ve fırçalar

259. Aşağıdaki sembollerin hangisi kolektör dilim sayısını ifade eder?
A) K B) Yx C) X D) 2a

260. Aşağıdaki sembollerin hangisi çokluluk sayısı (Fırçaların bastığı kolektör dilim sayısını ifade eder?
A) K B) X C) m D) Yx

261. Aşağıdaki sembollerin hangisi paralel kol sayısını ifade eder?
A) X B) m C) Yf D) 2a

262. Aşağıdaki sembollerin hangisi kolektör dilim sayısını ifade eder?
A) K B) X C) Yf D) 2a

263. Hangisi üniversal motorun parçalarından değildir?
A) Endüktör B) Endüvi C) Fırça D) Bilezik

264. (D) Endüvi milinin yalıtımında izolebant kullanılır.

265. (Y) Presbant sadece kâğıttan imal edilir

266. (Y) Kolektör dilimleri arası kontrolü yapılırken seri lamba yanarsa dilimler sağlamdır.

267. (D) Dilimler ile gövde arası kaçak kontrolü yapılırken tüm dilimlerin üzeri bir tel ile kısa devre edilir.

268. (D) Olukların yalıtımında presbant kullanılır

269. (D) Kolektör dilimlerinin arası kompresör ile basınçlı hava tutularak tozlardan arındırılır

270. (Y) Kolektör dilimleri arasındaki kısa devre temizlenmesine rağmen giderilememişse motor tamir edilemez

271. (D) Kolektörde temizleme işleminden sonra dilimler arası ve dilimler ile gövde arası kaçak kontrolü yapılır.

272. (Y) Oyuklarda yanmış izolasyon malzemeleri çekiç ve keski kullanılarak temizlenir.

273. (Y) Endüvi sac paketinin kenerlarındaki pürüz ve çapaklar tornaya bağlanarak alınır.

274. Aşağıdakilerden hangisi bir endüvi sarım şekli değildir?
A) Mekik tipi B) V tipi C) Ay tipi D) Klasik tip

275. Aşağıdakilerden hangisi endüvi kontrol yöntemi değildir?
A) Kopukluk kontrolü B) Gövdeye kaçak kontrolü C) Kısa devre kontrolü D) Kaçak akı kontrolü 

276. Aşağıdakilerden hangisi dengeleme yöntemidir?
A) Endüvi milinin açısı değiştirilir. B) Hafif olan kısma ağırlık çakılır. C) Ağır olan kısımdan bobin sökülür. D) Endüvi miline bant sarılır.

277. Şekildeki sarım hangi tip sarımdır?

A) H tipi sarım B) V tipi sarım C) Mekik tipi sarım D) Klasik tip sarım

278. Şekildeki sarım hangi tip sarımdır?

A) H tipi sarım B) V tipi sarım C) Mekik tipi sarım D) Klasik tip sarım

279. 14 oyuklu bir endüvide son bobinler 13-5 ve 14-6 şeklindedir. Bu sarım tipi aşağıdakilerden hangisidir?
A) H tipi sarım B) V tipi sarım C) Mekik tipi sarım D) Klasik tip sarım

280. Hem AA hem de DA gerilimde çalışan motorlar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Relüktans motor B) Üniversal motor C) Lineer motor D) Repülsiyon motor

281. Şebeke akımını endüvi sargılarından geçirmek için kullanılan karbondan yapılan alaşımlar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bilezik B) Endüktör C) Fırça D)Yatak

282. Rotoru doğru akım makinesinin endüvisinin aynısıdır. Yalnız fırçaları motor içerisinde kısa devre edilmiştir. Bu ifade aşağıdaki seçeneklerden hangisi içindir?
A) Relüktans motor B) Üniversal motor C) Lineer motor D) Repülsiyon motor 

283. Repülsiyon motorlarda fırçalar saat ibresi yönünde kaydırılınca endüvi için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Saat ibresi yönünde döner B) Titreşim yapar C) Dönmez D) Saat ibresinin tersi yönünde döner

284. (Y) Sarım sonrası endüvi bobinlerinde kopukluk kontrolünü yapmak için bobinleri göz ile muayene etmek yeterlidir.

285. (Y) Seri lamba ile kopukluk kontrolü yaparken sarımın çokluk sayısına (m) dikkat edilmez.

286. (Y) Gövde kaçak kontrolü endüvi mili ile endüvi sacı arasında kaçak olup olmadığını tespit için yapılır.

287. (D) Gövdeye kaçak, endüvi yalıtımındaki dikkatsizlik veya yalıtkanlığı bozulan bobinlerin gövdeye temas etmesiyle oluşur.

288. (D) Gövde kaçak kontrolü yapılırken seri lambanın hiçbir şekilde yanmaması gerekir.

289. (Y) Growler cihazı bobinleri endüvi oyuklarına sararken endüvinin sabit bir şekilde durması için kullanılır.

290. (Y) Growler cihazını çalıştırmak için doğru gerilim (DA) uygulanır.

291. (D) Growler cihazına alternatif gerilim uygulandığında cihaz üzerindeki endüvi sargılarında küçük de olsa gerilim endüklenir.

292. (D) Growler cihazı ile kopukluk kontrolü yaparken avometrenin kademesi alternatif gerilim ölçen kademesine getirilir.

293. (Y) Growler cihazı ile kopukluk kontrolü sırasında avometre değer gösterirse kopukluk var demektir.

294. (D) Growler cihazı ile kısa devre kontrolü yaparken demir testeresi endüvi üzerine ve oyuklara paralel olacak şekilde konur.

295. (Y) Growler cihazı ile kısa devre kontrolü yaparken herhangi bir kademede demir testeresi titreşmeye başlarsa kısa devrenin olmadığı anlaşılır.

296. (D) Ters bobin bağlantı kontrolünde her ölçüm kademesinde ölçü aletinin gösterdiği gerilim değerinde düzenli artış gözlenirse bobin bağlantıları doğrudur.

297. (Y) Lehimleme sırasında kalem havyayı, havya altlığı olmadan kullanmak daha güvenlidir.

298. (D) Lehimleme sırasında ısınmış lehim damlalarının etrafa sıçramaması için dikkat edilmelidir.

299. (D) Bayrakçıklara bobin uçlarını lehimlerken ince bir presbant parçası, kollektör ile endüvi sacı arasındaki bobin uçları üzerine sarılır.

300. (Y) Lehimlemenin iyi yapılabilmesi için endüvi, endüvi sehpası üzerine kollektör yukarı gelecek şekilde yerleştirilir.

301. (Y) Bayrakçıklara bobin uçlarını lehimlerken kollektör dilimlerine lehim pastasını çok sürmeliyiz.

302. (D) Bütün kollektör dilimleri lehimlendikten sonra kollektör dilimleri arasındaki pasta ve lehim atıkları temizlenir.

303. (D) Bandaj, endüvi çalışırken merkezkaç kuvvetinin etkisiyle sargı uçlarının kopmaması, bobinlerin dış darbe ve pisliklerden korunması için yapılır.

304. (D) Keten şerit ile endüvi bandajlanabilir.

305. (Y) Bandaja endüvi tarafından başlanıp kollektöre doğru ilerlenir.

306. (D) Bandajlama sonunda tiretin üst ucu ilmek içerisinden geçirilerek alt uç çekilir ve fazlalıklar kesilir.

307. (D) Vernik, bobinajcılıkta sargıların yalıtımında ve fiziki sağlamlığının artırılması amacıyla kullanılır.

308. (Y) Endüvilerin izolasyonunda lak kullanılmaz.

309. (D) Endüvi sargıları verniklenmeden önce kollektör dilimleri ve endüvi mili yalıtkan bantla sarılır.

310. (Y) Endüvi, neminin alınması için verniklenmeden önce 350-500 oC ısınmış kurutma fırınında ısıtılır.

311. (Y) Vernik kabının içerisine daldırılmış endüvi hareket ettirilmeden bekletilir.

312. (D) Vernik kabından çıkartılan endüvi üzerindeki fazla vernik akıtılır.

313. (Y) Vernik kabından çıkarılmış kendi kendine kurumuş bir endüviyi, tekrar kurutma fırınında kurutmaya gerek yoktur.

314. (D) Vernikleme ve kurutma işleminden sonra endüvi mili üzerine sarılmış yalıtkan bant sökülerek gövde üzerindeki vernik atıkları temizlenir.

315. (D) Balans makinesi ile endüvinin balans ayarı yapılarak gürültüsüz ve düzenli çalışması sağlanır.

316. (Y) Kolektörlü motorlar sadece DA (Doğru Akım) motorlardır.

317. (D) Montaja başlamadan önce kapaklarda ve gövdede işaret olup olmadığına bakılmalıdır.

318. (Y) Endüvi gövdeye yerleştirilirken önce endüvi miline soğutucu pervane takılır sonra endüvi gövdeye yerleştirilir.

319. (D) Soğutucu pervaneler plastik ya da alüminyumdan yapılabilir.

320. (Y) Plastik bir soğutucu endüvi miline girmiyor ise pürmüz ile ısıtılmalıdır.

321. (Y) Soğutucu pervanenin ve rulmanın mile oturtulması için kesinlikle segman kullanılır

322. (Y) Segman pensi ile yapılan iş normal penseyle de yapılabilir

323. (D) DA motorda kullanılan fırça sayısı kaç ise kutup sayısı da o kadardır.

324. (D) Rulman yerleştirilirken rulman iç çapı ebadında çapa sahip bir boru kullanılmalı ve bu boruya vurularak rulman yerleştirilmelidir.

325. (Y) Kapaklar, kapaklarda ve gövdede işaret olup olmadığına bakılmadan yerleştirilebilir.

326. (D) Aktarma organları değişik yöntemlerle endüvi miline tutturulabilir.

327. (D) Ampermetre ile akım ölçülür.

328. (Y) Voltmetre ile güç ölçülür.

329. (Y) Ampermetre ve voltmetre yardımı ile güç ölçülemez.

330. (D) Wattmetre ile güç ölçülür.

331. (D) Wattmetrenin akım bobininin önce ya da sonra bağlanmasını gerektiren durumlar vardır.

332. (D) Devir ölçümü takometreler ile yapılır.

333. (Y) Turmetreler ile devir ölçülemez.

334. (Y) Bir ölçü aletinin çalışma şartları sadece kitapçığından öğrenilebilir.

335. (Y) Ölçü aleti ile ölçülen değerler, motorun etiket değerlerinin anormal derecede uzağında ise hata sadece yaptığımız montajda demektir.

336. (D) Takometreler, devri ölçülecek motorun özelliklerini dikkate alarak seçilmelidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder