Sorular Megep Modüllerinden Alınmıştır
1. (D) Stator, asenkron motorların duran kısmıdır.
2. (D) Asenkron motorları soğutmak amacıyla pervane kullanılır.
3. (Y) Büyük güçlü asenkron motorlar, direk olarak şebekeye
bağlanırlar.
4. (Y) Asenkron motorlar hem AC hem de DC gerilimde çalışırlar.
5. (D) Bir fazlı asenkron motorun ana sargısı kalın kesitli, az
sipirlidir.
6. (D) Asenkron motorun etiketinde motorun bağlanış şekli
verilmiştir.
7. (Y) Ülkemizde asenkron motorların standartlarını belirleyen bir
kurum yoktur.
8. (Y) Asenkron motorun anma akımı, boşta çalışırken çektiği
akımdır.
9. (D) Asenkron motorun güç kat sayısının küçük olması, motor
verimini düşürür.
10. (D) Üç fazlı şebekede üç fazlı asenkron motor, L1-L2-L3
fazlarına bağlanır.
11. (Y) Flanşlı tip asenkron motor, direkt olarak bir makineye
bağlanamaz.
12.(Y) Asenkron motorların anma gücünün birimi joule olarak
isimlendirilir.
13. (Y) Ülkemizde motorların çalışma frekansı 60 Hz‟ dir.
14. (D) Bir asenkron motor sipariş edilirken gücü, devri, inşa tipi
mutlaka verilmelidir.
15. (Y) Bir asenkron motor yıldız bağlandığı zaman hat gerilimi ile
faz gerilimi eşit olur.
16. (Y) Bir asenkron motor üçgen bağlandığı zaman hat gerilimi ile
faz geriliminin 1.73 katıdır.
17. (Y) 4 kW‟tan büyük motorlar yıldız olarak çalıştırılırlar.
18. (Y) Yıldız bağlı olan bir asenkron motor, üçgen bağlanırsa motor
zarar görmez.
19.Bir eksen etrafında dönebilen, bir mil üzerinde art arda dizilmiş ve paketlenmiş birçok
kontak yuvalarından oluşmuş çok konumlu şalterlere……(paket şalter)…. adı verilir.
20.Tek yollu butonlar, çalıştırma ve ……(durdurma)…. butonu olarak iki çeşittirler.
21.Hareketli aygıtlarda bir hareketi durdurup diğer hareketi başlatan elemanlara
……(sınır anahtarı)….. denir.
22.Belli bir süre alıcıların çalışıp durdurulmasını sağlayan elemana
…(zaman rölesi)… adı verilir.
23. Büyük güçlü elektromanyetik anahtarlara ……(kontaktör)… denir.
24.Kontaktörlerin yapısında, elektromıknatıs, ……(palet)… ve kontak
bulunmaktadır.
25.AC-2 sınıfı kontaktörler, ……(bilezikli)…. asenkron motorlara yol vermede
kullanılır.
26.Kontaktörlerin yapısında bulunan kontaklar, güç kontakları ve
……(kumanda)…… kontaklarıdır.
27.Rölelerin gövdesinde bulunan a ve b harfleri, rölenin ……(bobin)…….. uçlarını
gösterir.
28.Buşonlu sigortalar; gövde, ………(buşon)………, buşon kapağından meydana
gelmiştir.
29.Pens, buşon ve altlık ………(bıçaklı)……. sigortaların parçalarıdır.
30.Motor devrelerini aşırı akımlara karşı koruyan devre elemanlarına
………(aşırı akım rölesi)……… denir.
31. (D) Asenkron motorlarda mekanik enerjinin alındığı kısma rotor denir.
32. (D) Bilezikli asenkron motorlarda 3 fazlı alternatif akım sargısı vardır.
33. (Y) 20 kW‟a kadar olan motorlar, hava ile soğutulamaz.
34. (D) Bir manyetik alan içinde bulunan iletkenden akım geçirilirse o
iletken, manyetik alan dışına itilir.
35. (Y) Bir fazlı asenkron motorlarda tek tip sargı bulunur.
36. (Y) Asenkron motorların etiketinden o motor hakkında akım ve
gerilimini öğrenemeyiz.
37. (D) Asenkron motorların standartlarını belirleyen IEC ve NEMA‟dır.
38. (Y) Asenkron motorun çalışma standardında S3 sürekli çalışmayı
gösterir.
39. (Y) Amerika ve Kanada dışındaki ülkelerde çalışma frekansı 60 Hz‟dir.
40. (D) Bir fazlı ve üç fazlı şebekelerde nötr hattı 0 veya N harfi ile
gösterilir.
41. (Y) Asenkron motorlar, üçgen bağlantıkları zaman hat akımı ile faz
akımı birbirine eşittir.
42. (D) Çift yollu butonların normalde açık ve kapalı iki butonu bulunur.
43. (Y) Kumanda devrelerinde yeşil sinyal lambası, motorda bir arıza
olduğunu gösterir.
44. (D) Büyük güçlü motorların kalkış akımını düşürebilmek için yıldız
bağlama yapılır ve belli bir süre sonra üçgene geçilir. Bu işlem için
kullanılan zaman rölesine yıldız üçgen zaman rölesi denir.
45. (D) Kontaktörler; elektromıknatıs, palet ve kontaklardan meydana
gelir.
46. (Y) Kontaktörde paletler, elektromıknatısı sabitlemek için kullanılır.
47. (Y) Kontaktörler, sadece alternatif akımda çalışırlar.
48. (Y) AC-3 sınıfı kontaktör, asenkron motorların kumanda edilmesinde
kullanılır.
49. (D) Röleler, bobin, nüve, palet ve kontaklardan meydana gelmiştir.
50. (D) Sayıcılar, asenkron ve senkron olmak üzere ikiye ayrılırlar.
51. (D) Sigortalar, kısa devrelerin oluşturduğu yüksek akımlara karşı
elektrik hattını korur.
52. (Y) Sigortalar, kumanda devrelerine paralel olarak bağlanırlar.
53. (D) Aşırı akım röleleri, motoru aşırı akımlara karşı korur.
54. (D) Üç fazlı asenkron motorlar, çalışma sırasında fazların yer
değiştirmemesi için faz sırası rölesi ile koruma yapılır.
55. (D) Motorun kendinden veya dışarıdan olabilecek sıcaklıkların motora
zarar vermesini engellemek için termistörler kullanır.
56 (Y) Güç ve kumanda devresi çiziminde seçilen normun önemi
yoktur.
57 (Y) Güç ve kumanda devresi çiziminde aynı devre içinde farklı
normları kullanabilirim.
58 (Y) Çizimde devre elemanlarının çalışma sırasının önemi yoktur.
59 (D) Devrede akım takibi enerji uygulanan noktadan nötr
noktasına doğru yapılır.
60 (D) Güç ve kumanda devresi çiziminde kesişme ( ek ) noktasına
dikkat edilmelidir.
61 (D) Çizimde tanıtma işaretlerinin konulması gereklidir.
62 (Y) Çizimde farklı devre elemanlarına aynı tanıtma işaretleri
konulabilir.
63 (D) Çizimde C, M işaretleri kontaktörü ifade eder.
64 (D) Asenkron motoru bir yönde sürekli çalıştırma için
mühürleme kontağına ihtiyaç vardır.
65 (Y) Birden çok kumanda merkezinden çalıştırma için
yapılması gereken işlem stop butonlarını paralel start
butonlarını seri bağlamaktır.
66 (Y) Paket şalter ile çalıştırma devrelerinde hiçbir sakınca
yoktur.
67 (D) Üç fazlı asenkron motorlarda devir yönü değişimi için
fazlardan herhangi iki tanesinin yerini değiştirmek
yeterlidir.
68 (Y) Asenkron motoru belirli zaman aralıklarında durdurmak
için sınır anahtarı kullanılır.
69 (D) Bir fazlı motorlarda devir yönü değişimi ya ana sargıdan
ya da yardımcı sargıdan geçen akımın yönü değiştirilerek
yapılır.
70 (D) Üç fazlı asenkron motorlarda devir yönü değişimi zaman
rölesi yardımı ile yapılabilir.
71 (D) Kumanda sisteminin çalışmasını güç devresinden
bağımsız olarak kontrol edebilirim.
72 (Y) Güç devresinde oluşabilecek arızalar kumanda
devresini etkilemez.
73 (Y) Güç ve kumanda devresinde arıza yapan devre elemanı
yerine yenisini koyamam. Bütün sistemi yeniden
yapmam gereklidir.
74 (D) Güç ve kumanda sistemindeki koruma elemanları arıza
durumunda bütün sistemi durdurur.
75 (Y) Koruma elemanları seçiminde kumanda ettiğim
motorun etiket değerleri önemli değildir.
76. (D) Takometreler motorun dakikadaki tur sayısını ölçer.
77. (Y) Kutup sayısını değiştirerek devir sayısı ayarı yapılamaz.
78. (D) Motorun devir sayısı, kutup sayısına ve frekansa bağlıdır.
79. (Y) Dahlender motorda iki ayrı sargı vardır.
80. (D) Çift devirli asenkron motorun stotoruna iki ayrı sargı sarılır.
81. (D) Dahlender motor statorunda tek sargı bulunur.
82. (D) Sabit güçlü, iki devirli motorların etiketinde tek güç değeri yazılıdır.
83. (Y) PAM sargıda kutup sayıları arasında herhangi bir oran olması şarttır.
84. (D) Dahlender motorların sargıları, motor içinde seri üçgen ve seri yıldız
bağlanır.
85. (D) Motor etiketinde Δ- YY yazılı motor değişik momentli motordur.
86. (Y) İnvertörler akım sınırlayıcı cihazlardır.
87. (D) Frekans gerilimin değerine göre invertörler üç şekilde tasarlanır.
88. (D) Anma frekansı üzerinde çalıştırılan motorların verimi ve momenti düşer.
89. (D) İnvertörle kumanda edilecek motorun yıldız veya üçgen çalışıyor olması
önemlidir.
90. (Y) İnvertör cihazı üzerinde koruma düzenekleri olmadığı için motor ayrıca
korunmalıdır.
91. (D) Etiketinde, Y 380 V yazan motorlara Y yol verilir.
92. (D) Etiketinde, Δ 380 V veya Δ 380V/Y660V yazan motorlara Δ yol verilir.
93. (Y) Etiketinde, Δ 220 V/Y 380 V yazan motorlara Δ yol verilir.
94. (Y) Motorlar ilk kalkınma anında 4-6 kat akım çektiklerinden aşırı akım rölesi bu
değere ayarlanmalıdır.
95. (D) Oto trafosu ile yol verme, düşük gerilimle yol verme yöntemidir.
96. (Y) Yıldız-üçgen rölesi ile yol verme, mikro işlemci ile yol verme yöntemidir.
97. (Y) Yıldız-üçgen paket şalterle yol verme yönteminde Y ve Δ kontaktörleri kullanılır.
98. (Y) Yıldız-üçgen yol verme yönteminde yıldız çalışmadan üçgen çalışmaya geçme
süresi önemli değildir.
99. (D) Üç fazlı şebekede üçgen bağlı çalıştırılacak üç fazlı motor, aynı şebekede yıldız
bağlı çalıştırılırsa üçgen bağlı iken şebekeden çekilen akımın 1/3 değerinde akım
çeker.
100. (D) Yüksüz hâlde yıldız-üçgen yol vermede, yıldız bağlama kontaktörü, motor
gücünün veya motor akımının 1/3 değerinde, diğer iki kontaktör ise 1/
3
değerinde
seçilir.
101. (Y) Asenkron motorları durdurmak için fren pedalına basmak gereklidir.
102. (Y) Stop butonuna basıldıktan sonra motor sargılarına doğru gerilim verilen frenleme
çeşidine balatalı frenleme denir.
103. (D) Ani durdurma yöntemiyle frenleme, büyük güçlü motorlara uygulanmaz.
104. (Y) Motorum miline bağlı kasnağın balatalar tarafından sıkılarak durdurulmasına
dinamik frenleme denir.
105. (D) Zaman röleli dinamik frenleme yapılan motorun sargılarına uygulanan DC
gerilim, stop butonuna basıldıktan bir süre sonra kesilir.
106. (Y) Motorların yalıtım direnci 1 mega-ohmdan küçük olmalıdır.
107. (D) Motorun yatakların hizalanmamasına ayak boşluğu veya aksak ayak denir.
108. (Y) Etiketinde Δ 220V/Y 380 V yazılı motorlarda üçgen köprüsü bulunur.
109. (D) Etiketinde Δ 380 V yazılı motorlarda üçgen (Δ) köprüsü vardır.
110. (Y) Yeni motor tesisatlarında topraklamanın yapılmasına gerek yoktur.
111 (Y) Bir fazlı yardımcı sargılı motorlarda, yardımcı sargının görevi kalkınma
momentini artırmaktır.
112 (D) Bir fazlı yardımcı sargılı motorlarda kondansatör kullanılarak ana sargı
ile yardımcı sargı arasında faz farkı oluşturulur.
113 (D) Faz gerilimindeki %3,5 kadarlık bir voltaj dengesizliği motor ısısını %25
kadar artırabilir.
114 (Y) Bir fazlı motorlarda en fazla görülen arıza kalkış kondansatörünün açık
devre olması sebebiyle, motorun fazla akım çekerek yanmasıdır.
115 (D) Motor sargılarının yanmasının nedenlerinden biri de şebeke gerilimdeki
aşırı dalgalanmalardır.
116 (D) Üç fazlı asenkron motorların devir yönünü değiştirmek için motora
uygulanan fazlardan ikisinin yerini değiştirmek yeterlidir.
117 (Y) Bir fazlı kalkış kondansatörlü motorların kalkınma momentleri düşüktür.
118 (D) Aşırı gerilim yükselmeleri çoğunlukla güç devrelerinin açılıp
kapanmasından, yıldırım düşmesinden, kondansatör boşalması gibi
olayların sonucu ortaya çıkar.
119 (D) Bobin içi kısa devreleri tespit etmek için sargıların omik dirençlerini
avometre ile ölçmemiz ve karşılaştırma yapmamız gerekir.
120. Asenkron motorların çalışma prensibi …(indüksiyon)…..esaslarına dayanır.
121. Bir fazlı motorlarda yardımcı sargıyı devreden çıkartan anahtara…(merkezkaç anahtarı)….denir.
122. Motor sargılarının yanık olup olmadığını tespit etmek için her faz sargısının direnci
……(avometre-ohmmetre)…ile ölçülür.
123. Döner alanın oluşması için en az ……(2)….. fazlı bir sisteme ihtiyaç vardır.
124. Klemens uçlarına giriş uçları soldan sağa doğru …(U-V-W)….sırası ile çıkış uçları ise …(Z-X-Y)…sırası ile bağlanır
125. Genel olarak en çok kullanılan koruma tipi……(termik aşırı akım rölesi)…… ile korumadır.
126. Gücü ……(3 kw')….dan büyük motorlar üç fazlı olarak çalıştırılır.
127. Bir fazlı yardımcı sargılı motorlarda kondansatör yardımcı sargıya ……(seri)…bağlanır.
128. Motor gövdesi ile bobinler arasında meydana gelen elektriki temasa …(gövdeye kaçak)…..
denir.
129 (Y) Bir fazlı motorlarda kondansatör sadece kalkınma momentini artırmak
için kullanılır.
130 (D) KalkıŞ kondansatörlü motorlarda elektrolitik tip kondansatörler
kullanılır.
131 (Y) Elektrolitik kondansatörler uzun süre devrede kalsa dahi zarar görmez.
132 (D) Elektrolit tipi kondansatörler çok yüksek kapasiteli olarak yapılabilir.
133 (Y) Alternatif akımda çalışan bir cihaza kondansatör bağlanacak ise,
kondansatörün gerilimi şebeke gerilimine eşit olmalıdır.
134 (Y) Kondansatörler alternatif akımın ortalama değeri ile şarj olur.
135 (D) Metalik polipropilen film kondansatörler kutupsuz olarak yapılır.
136 (D) Metalik polipropilen film kondansatörler yüksek gerilimlere
dayanabilir.
137 (Y) Daimi devre kondansatörlü motorlarda boş çalışmada kondansatör
gerilimindeki düşme nedeniyle, düşük gerilim değerli kondansatör
seçimi yapılabilir.
138. Merkezkaç anahtarı yardımcı sargıya ……(seri)…. bağlanır.
139. Merkezkaç etki ile itme bileziğinin çekilmesini sağlayan hız değerini etkileyen elemanlar
……(paletler)….. ve ……(yaylar)……dır.
140. Merkezkaç anahtarının duran kısmını motor kapağında bulunan …(kontak)….. oluşturur.
141. Merkezkaç anahtarının kontakları normalde ( motor dururken ) …(kapalı)…...dır
142. (D) Yardımcı sargıyı devreden ayırmak için en çok kullanılan yöntem merkezkaç anahtarı
kullanmaktır.
143. (D) Yardımcı sargıyı devreden çıkarmak için kullanılan merkezkaç anahtarlarının tek
sakıncası herhangi bir arıza durumunda, merkezkaç anahtarının kontrol edilmesi için
motorun sökülmesi gerektiğidir.
144 (Y) Rotor üzerindeki sargılar genelde üçgen bağlandıktan, sonra rotor mili
üzerindeki bileziklere bağlanır.
145 (D) Rotor arızaları genelde alüminyum döküm boşluklarından ya da rotor ile
stator arasındaki hava boşluğunun düzensizliğinden meydana gelir.
146 (Y) Kısa devre çubuklu asenkron motorlarda en çok arıza görülen parça
rotorlardır.
147 (Y) Rotor kısa devre çubuklarında meydana gelen çatlama sonucu, diğer kısa
devre çubuklarının akımı artacağı için motorun momenti artacaktır.
148 (D) Rotor kısa devre çubuklarındaki gevşemenin sebebi çubukların kısa devre
bileziğinden kopmuş olmasıdır.
149 (D) Kısa devre çubuklu rotorlarda meydana gelen rotor arızaları sonunda motor
momenti azalır, verim düşer, akım artar ve gürültülü bir çalışma meydana
gelir.
150 (Y) Rotor üzerindeki kanatçıklar balans dengesi sağlanmak amacıyla kullanılır.
151 (D) Rotor kısa devre çubuklarının eğik yapılmasının sebebi manyetik
gürültüyü azaltmaktır.
152 (Y) Kısa devre çubuklu rotorlarda, kısa devre çubukları büyük motorlarda
alüminyumdan küçük motorlarda bakırdan yapılır.
153 (Y) Motorlar çalışma şekline göre dik çalışma, eğik çalışma ve yatay çalışma
olarak üç çeşittir.
154 (D) En çok kullanılan motor yapı tipi kapalı tiptir.
155 (Y) Rotor omik direncinin artması kalkınma momentini ve kalkış akımını
artırır.
156 (D) Sargılı rotorlu ( bilezikli ) motorlarda rotor sargıları genelde yıldız
bağlandıktan sonra rotor mili üzerindeki bileziklere bağlanır.
157 (Y) Omik direnci yüksek rotorların kısa devre çubukları kalın tellidir.
158 (Y) Çift sincap kafesli rotorlar da kalkınma momenti düşüktür.
159 (D) Bobin gruplarının paralel bağlanmasının sebebi işçiliği kolaylaştırmak ve
oluklardaki hava boşluklarını azaltmaktır.
160 (Y) Motor izolasyonu çok önemli değildir.
161 (Y) Motor izolasyonunda her çeşit vernik kullanılabilir.
162 (D) Bobinajcılıkta vernikler hava ve fırın kurutmalı olarak
ikiye ayrılır.
163 (Y) Motorun her yeri verniklenebilir.
164 (D) Vernik çeşidine gore uygun kurutma şekli seçilmelidir.
165 (Y) Meger Bağlantı uçları açık iken ölçü aletinin ibresi
sonsuz değeri gösterir.
166 (D) Meger bağlantı uçları açık iken ölçü aletinin ibresi sonsuz
değer gösterir.
167 (Y) Meger ile ölçüm yapmak için harici bir enerji kaynağına
ihtiyaç yoktur.
168 (Y) Sargı kaçak kontrolünü sadece meger ile yapabiliriz.
169 (Y) Sargıların kontrolünde klemens köprülerinin sökülmesine
(Yıldız – Üçgen bağlantılar) gerek yoktur.
170 (Y) Motor montajında parça sırasının önemi yoktur.
171 (D) Motor parçaları mutlaka sökerken işaretlenen yerlere
takılmalıdır.
172 (Y) Koruyucu pervane kapağı takılmasada olur.
173 (D) Montaj işleminde plastik tokmak kullanılmalıdır.
174 (D) Montaj işeminde etikette belirtilen çalışma şekline
dikkat edilmelidir.
175 (D) Motorlar kalkınma anında çok yüksek akım çekerler
176 (Y) Fazlardan geçen akımların değişik olması önemli
değildir.
177 (D) Motorlar çalışma esnasında ısınabilirler
178 (Y) Güç katsayısı sadece CosΦ metre ile bulunabilir.
179 (Y) Sargı dirençlerinin farklı olması önemli değildir.
180 (D) Motor karteksine sarım şeması çizilmesede olur.
181 (Y) Motorlarda Sarım tipinin tespit edilmesine gerek
yoktur.
182 (Y) Motor Etiket değerlerine bağlı kalınmayabilir.
183 (D) Her motor için karteks hazırlanmalıdır.
184 (Y) Hazırlanan Karteks motor montajı bitince atılır.
185 (D) Sargı vernikleri pürmüz ile yumuşatılır.
186 (Y) Tel çapını cetvelle ölçeriz.
187 (Y) Sargılar söküldükten sonra sarım tipi belirlenir.
188 (D) Sargıları teneke makası veya yan keski ile keseriz.
189 (D) Bobin gruplarının sipir sayıları eşittir.
190 (Y) Stator su ile temizlenir.
191 (Y) Stator oyuklarındaki presbantlar sökülmez.
192 (D) İki kutuplu el tipi sarımlar üç katlı olur.
193 (Y) Dört kutuplu el tipi sarımlarda çıkış-çıkışa bağlanır.
194 (Y) Sargılar oluklara 180° elektriki açıyla yerleştirilir.
195 (Y) Eklerin lehimlenmesine gerek yoktur.
196 (D) Makaron eklerin yalıtılmasında kullanılır.
197 (D) Bobin grupları sarım kalıplarında sarılır.
198 (Y) U girişinin çıkışı Z’dir.
199 (D) Klemens tablosunda U-V-W girişi, X-Y-Z çıkışı temsil
eder.
200 (Y) R-S-T fazlarını X-Y-Z uçlarına uyguladığımızda motor
yanar.
201 (D) X-Y-Z uçları birleşince motor, yıldız bağlanmış olur.
202. (Y) Yarım kalıp sarımda bir oyukta iki bobin grubu bulunur.
203. (Y) Bobin ölçüsü alırken normalden biraz büyük alınması gerekir.
204. (Y) Sargıları sökünce her iki taraftan keserek çıkarırız.
205. (D) Sargı vernikleri pürmüz ile yumuşatılır.
206. (Y) Tel çapını cetvelle ölçeriz.
207. (Y) Sargılar söküldükten sonra sarım tipi belirlenir.
208. (D) Sargıları teneke makası veya yan keski ile keseriz.
209. (D) Bobin gruplarının sipir sayıları eşittir.
210. (Y) Sargılar söküldükten sonra stator su ile temizlenir.
211. (Y) Stator oyuklarındaki presbantlar sökülmez.
212. Arızalı motor sökülmeye başlanmadan önce, gövde ve kapaklara ........(işaret)....konur.
213. Yarım kalıp sarımlarda .........(kat)....meydana gelmez.
214. Vernik, kimyasal maddeler ile temizleniyorsa .......(maske)....takılmalıdır.
215. Sargıların dışarı taşmasını engellemek için .......(kavela)..... takılır.
216 (D) Oluk sayısı, hesaplamalarda kullanılır.
217 (D) Kutup sayısı, devir sayısıyla ilgilidir.
218 (Y) Oyuk adımı hesaplanırken faz sayısı gereklidir.
219 (D) İki oluk arasındaki açı “ά” ile gösterilir.
220 (Y) Bozulmuş sac paketleri yerinden çıkarılır.
221 (Y) Sac paketlerini elimiz ile sıkıştırırız.
222 (D) Olukları yalıtmak için presbant kullanılır.
223 (Y) Persbantlar oluklara yapıştırıcı kullanılarak yerleştirilir.
224 (D) Oyuk adımı kadar ölçü alınarak bobin grupları hazırlanır.
225 (Y) Bobin grupları sadece eşit adımlı kalıplarda sarılır
226. (D) Son bobin grubunun ikinci kenarı yerleştirileceği zaman ilk yerleştirilen bobin
grubunun birinci kenarı kaldırılır.
227. (Y) Ek yerlerini yalıtmak için izole bant kullanılır.
228. (D) Stator içinde yapılacak eklerde havya kullanılmalıdır.
229. (D) Etiketleme işlemi düzgün yapılmazsa uçlar karışabilir.
230. (Y) Üst üste gelen bobin grupları arasına presbant konulmaz.
231. (D) Sargıları bandajlamak için tiret kullanılır.
232. (Y) Bandajlama yapıldıktan sonra verniklemeye gerek yoktur.
233. (Y) Bütün motorların klemens kutusu yıldız bağlanmıştır.
234. (Y) Sargılara şekil verme işlemi çekiç ile yapılır.
235. (D) Sargılar oluklara yerleştirildikten sonra presbant ile oluklar kapatılır.
236. Bobin gruplarını kalıplarda sarmaya başlamadan önce ........(ölçü)... almalıyız.
237. Bobin grupları eşit veya ......(değişken)....... adımlı kalıplarda sarılır.
238. Bobin gruplarının sarıldığı aletlere ........(çıkrık)...... denir.
239. Klemens kutusundaki uçlar .....(yıldız)..... veya.....(üçgen)....... bağlantı kullanılarak
yapılmalıdır.
240. Sargıların stator biçimini alması için ....(el)..... ile şekil verilmelidir.
241. Aşağıdakilerden hangisi yarım kalıp sarımın özelliklerinden biridir?
A) Kör oyuklar meydana gelir.
B) Bobin grupları arasında katlar meydana gelir.
C) Bir oyukta iki bobin kenarı mevcuttur.
D) Stator oyuk sayısının yarısı kadar bobin grubu bulunur.
242. Eşit adımlı sarımlar aşağıdaki sarım türlerinin hangisindendir?
A) Toplu yarım kalıp sargılar
B) Dağıtılmış yarım kalıp sargılar
C) Kısa adımlı sargılar
D) Normal adımlı sargılar
243. Motor etiketinde aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?
A) Üretici firma adı
B) Devir sayısı
C) Kutup sayısı
D) Çalışma frekansı
244. Aşağıdakilerden hangisinde motor sargı giriş ve çıkış uçları doğru olarak
sıralanmıştır?
A) “U-Z” , “W-X” , “V-Y”
B) “W-Z” , “U-X” , “V-Y”
C) “U-Z” , “Y-X” , “V-W”
D) “W-Z” , “V-X” , “U-Y”
245. Oyuk sayısı 24 olan bir stator üç fazlı, 4 kutuplu olarak yarım kalıp sarılacaktır. Bu
statorun renk yısı ve oyuk adımı aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) C : 2 YX : 6 (1-7)
B) C : 2 YX : 8 (1-9)
C) C : 2 YX : 6 (1-6)
D) C : 6 YX : 2 (1-3)
246. Tam kalıp sarımda statorun bir oyuğunda …..…(iki bobin)…. kenarı vardır.
247. Yanmış sargıları sökmek için gerekirse …(pürmüz)…. ile yakılarak sargılar yumuşatılır.
248. Telin çapını ölçmek için …(mikrometre)…….. kullanılır.
249. Stator oluklarını temizlerken ……(tel fırça)….. kullanılır.
250. (D) Telin çapını doğru ölçmek için emayesinin yakılarak temizlenmesi gerekir.
251. (Y) Tam kalıp sarımda statorun bir oyuğunda üç bobin kenarı vardır.
252. (D) Tam kalıp sarımda oyuk sayısı bobin sayısına eşittir.
253. (Y) Tam kalıp sarım sökülürken sipir sayısının sayılmasına gerek yoktur.
254. (Y) Statordan sökülen sargıların uzunluğu ölçülüp etiketine yazılmalıdır.
255. (D) Statordan sökülen sargıların yönünün etikete kaydedilmesi gerekir.
256 (Y) Tam kalıp sarımda sargılar rasgele yerleştirilir
257 (D) Klemens kutusu, sargı uçlarının bağlandığı yerdir
258 (Y) Motor etiketine istediğimiz resmi yaparız
259 (D) Tam kalıp sarımda oyukları renk sayısına göre boyarız
260 (D) Tam kalıp sarıma tam gabare de denir.
261 (Y) Tam kalıp sarımda bir oyukta bir bobin kenarı vardır.
262 (D) Tam kalıp sarımda sargılar adım kısaltmaya çok elverişlidir.
263 (D) Oklandırmada U ve V fazları giriş, W fazı çıkış kabul
edilir ve ters oklandırılır.
264 (Y) Sargılar önce verniklenir, sonra yerleştirilir.
265 (Y) Elektriki açı ( α ) her zaman 30 derece alınır
266 (D) Stator sargıları sökülürken motor karteksine sarımla ilgili sorular
kaydedilmelidir.
267 (Y) Kısa adımlı sarım çizimi yapılırken bobinleri temsilen bir uzun bir kısa
çizgi çizilerek çizim yapılır.
268 (D) Kısa adımlı yarım kalıp sarımda sargılar yerleştirilirken son bobin
grubunda ayak kaldırma işlemi yapılır.
269 (D) Stator sarımında bobinler sarılırken öncelikle kalıp ölçüsü alınır.
270 (D) Kısa adımlı sarımlarda amaç, iletkenden ve işçilikten kazanç
sağlamaktır.
271 (Y) Statorda bandajlama yapılırken önce bobin uçlarının çıktığı taraf
bandajlanır.
272 (D) İletkenlerin klemenslere bağlantısı yapılırken kablo pabucu kullanılır.
273 (D) Bobin grupları arasındaki bağlantılar yapılırken, iletkenler birbiri ile düz
ek yapılıp lehimlendikten sonra makaron ek yerinin üzerine kapatılır.
Böylece ek yeri yalıtılmış olur.
274 (Y) Eşit adımlı sarımlarda kademeli kalıplar kullanılır.
275 (Y) Klemenste X-Y-Z uçları arasına kısa devre köprüleri atılarak motor
üçgen bağlanır
276 (Y) Kademeli yarım kalıp sarımda bobinler düz kalıp ile sarılır.
277 (D) Kademeli yarım kalıp sarımda Yx oyuk adımı dikkate alınmaz.
278 (Y) Sarım şeması oklandırılması yapılırken R S T fazlarının üçü de giriş kabul
edilerek oklandırma yapılır.
279 (D) Aynı faza ait bobin grupları arasında bağlantı yapılırken 1800
elektriki açı
ile yapılır.
280 (Y) Faz girişleri arasındaki elektriki açı 1800
dir.
281 (D) Bobinler yerleştirildikten sonra fazlara ait bobin grupları, statorun her iki
tarafında presbantla birbirlerinden yalıtılır.
282 (D) 3 fazlı asenkron motorlarda devir sayısı değiştirme kutup sayısını
değiştirilerek yapılabilir.
283 (D) 3 fazlı asenkron motorlarda devir sayısı frekans değiştirilerekte
yapılabilir.
284 (D) Kutup sayısını değiştirerek devir sayısını değiştirme sistemine
dahlender sistem denir.
285 (D) Düşük devirden yüksek devire geçişte devir yönü aynı olmalıdır.
286 (Y) Motorun düşük devir ile yüksek devir çalışması sırasında motor
gücünde değişme olmaz.
287 (D) Tam kalıp dahlender sarım hesabında renk sayısı yüksek devire göre
hesaplanır.
288 (Y) Tam kalıp dahlender sarım hesabında oyuk adımı yüksek devire göre
hesaplanır.
289 (Y) Dahlender sarım yalnızca el tipi sarımda uygulanır.
290 (D) Kısa adımlı dahlender sarımda kör oluklar meydana gelir.
291 (D) Dahlender sarım en çok 2 devir elde etmede kullanılır.
292 (D) El tipi ve yarım kalıp dahlender sarımda klemens bağlantısında 2
kutuplu bağlantı yapılırken 4 kutuplu bağlantı uçları boş bırakılır.
293 (Y) Dahlender sistem devir sayısı değiştirmede, günümüzde en çok
kullanılan sistemdir.
294 (Y) Santrifüj anahtarı motorun dışından açıp kapatabildiğimiz bir anahtardır.
295 (D) Yardımcı Sargılı Motorlarda kullanılan rotorlar kısa devreli rotorlardır.
296 (Y) Yardımcı sargının görevi, motor çalışırken ana sargıyı sürekli olarak
manyetik alanıyla desteklemektir.
297 (Y) Ana ve yardımcı sargı birbirine seri bağlanıp aralarında 90 derece elektriki açı
farklı oyuklara yerleştirilir.
298 (D) Yardımcı sargı sipir sayısı ana sargıya göre %25, iletken kesiti 1/3 veya 1/4
oranında daha küçüktür.
299 (D) Stator yalıtımı statordan çıkan presbant ölçülerine bakılarak aynı ölçülerde
presbant kesilerek yapılır.
300 (D) Motor kapaklarının söküldükleri yere aynı konumda tekrar takılmalarını
sağlamak için işaretlendikten sonra sökülmeleri gerekir.
301 (D) Bobinler sökülürken verniği yumuşatmak için bobinler bir pürmüzle ısıtılır
veya yüksek güçlü düşük gerilimli bir transformatör ile gerilim uygulanır.
302 (Y) Bir fazlı yardımcı sargılı motorlarda kondansatör seçimi çok önemli
değildir. Herhangi bir kondansatör motorun istediğimiz gibi çalışmasını
sağlar.
303 (D) Motordaki bobinler içiçe ise el tipi sarım, bobinler birbirleri üzerine gelecek
şekilde yerleştirilmişse yarım kalıp sarımdır.
304 (Y) Kutup üzerindeki manyetik akı, bakır halkanın olduğu kenardan, olmadığı
kenara doğru kayar.
305 (D) Sipir sayısı hesaplanırken, hesapta çıkan sipir sayısına % 15-20 sipir
eklenir.
306 (D) Rotor dönüş yönü gölge kutuplara doğrudur.
307 (Y) Bakır halka motor çalışmaya başladıktan sonra devreden çıkar.
308 (D) Rotor kısa devre çubuklu rotordur.
309 (D) Motorun sargılarının sarımı, trafo sarımı şeklinde düşünülerek yapılır.
310 (Y) Relüktans motorun yapısı ile gölge kutuplu motorun yapısı aynıdır.
311 (D) Statordaki kutuplar üzerindeki ana manyetik akı, hava aralığı büyük
olan yerden hava aralığı küçük olan yere doğru kayar.
312 (D) Hava aralığı büyük olan kısımda relüktans (manyetik direnç) büyük,
küçük olan bölümde relüktans küçüktür.
313. Aşağıdakilerden hangisi alternatörün parçalarından birisi değildir?
A) Kollektör
B) Fırçalar
C) Endüvi
D) Kutuplar
314. Aşağıdakilerden hangisi alternatif akımın üstünlüklerinden değildir?
A) Alternatif akım makineleri büyük güçte imal edilebilirler.
B) Alternatif akım makinelerinin verimleri yüksektir.
C) Alternatif akımla enerji iletimi daha kolay ve ucuzdur.
D) Alternatif akım makinelerinin devir sayıları istenilen değerlere ayarlanabilir.
315. İlk defa ele alınan bozuk bir alternatörde aşağıdaki işlemlerden hangisi yapılmaz?
A) Alternatörün rahat dönüp dönmediğine bakılır.
B) Alternatör etiketi incelenir, bağlantı hatalarına bakılır.
C) Alternatör bobinleri sökülür.
D) Sargı uçları kontrol edilip; kısa devre ve kaçak olup olmadığına bakılır.
316. Alternatörde çıkış geriliminin olmamasının sebebi nedir?
A) Alternatör hızı fazladır.
B) Stator bobinlerinde kopukluk var.
C) Alternatör uyartımı fazladır.
D) Alternatör uyartımı azdır.
317. Arızalı bobinlerin sökülmesinde aşağıdaki işlemlerden hangisi yapılmaz?
A) Bobinler kolay çıkıyorsa iletkenlerin bir tarafı kesilerek çıkarma işlemi yapılır.
B) Bobinlere düşük gerilim uygulayarak vernik yakılır.
C) İletkenler yakılarak çıkartılır.
D) Sadece verniği eritecek asit dökülerek izole çıkartılır.
318. Stator bobin iletkenleri çıkartıldığında aşağıdaki işlemlerden hangisi yapılmaz?
A) Bobinler tekrar takılacağı için düzeltilir.
B) Bobin sipir sayısı sayılır.
C) Bobin çapları ölçülür.
D) Bobin ölçüleri alınır.
319. İletken çapları hangi ölçü aleti ile ölçülür?
A) Cetvel
B) Kumpas
C) Çelik cetvel
D) Mikrometre
320. Alternatörün yalıtılma sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sargıların dışarı çıkmaması için
B) Gövdeye oluşabilecek kaçakları önlemek için
C) Sarımın daha iyi görünmesi için
D) Sökme işleminin daha kolay yapılması için
321. Oluk yalıtımı için presbant ölçüsü alınırken aşağıdakilerden hangisine dikkat edilmez?
A) Presbantlar oluklardan taşmamalı
B) Presbantlar oluk içerisinde hareket etmemeli
C) Presbantlar olukların ¾‟ünü kaplayacak şekilde ölçülmeli
D) Alternatör olukları daire şeklinde ise presbant ortadan bükülmemeli
322. Aşağıdakilerden hangisi alternatör ömrünü kısaltmaz?
A) Düşük yükte çalıştırma
B) Dengesiz yüklenme
C) Aşırı akımlar
D) Harmonikler
323. Aşağıdakilerden hangisi alternatör gerilimini arttırmaz?
A) Kutup manyetik alanını arttırmak.
B) Stator sarım sayısını arttırmak.
C) Kutuplara uygulanan DC gerilimi arttırmak.
D) Alternatörü kısa adımlı yapmak.
324. Statora sarılacak bobinlerinin sipir sayısı aşağıdakilerden hangisine bağlı değildir?
A) Alternatörün vereceği gerilime
B) Frekansa
C) Sarım şekline ( yarım – tam kalıp )
D) Adım katsayısına
325. Stator iletkenlerinin akım yoğunluğu hesaplanırken aşağıdakilerden hangisi göz
önünde bulundurulmaz?
A) Alternatör frekansı
B) Stator uzunluğu
C) Bobin telinin izolasyon sınıfı
D) Alternatörün soğutma şekli
326. Aşağıdakilerden hangisi güç birimi değildir?
A) W
B) WA
C) VA
D) VAR
327. Aşağıdakilerden hangisi sarım çeşitlerinden değildir?
A) El tipi sarım
B) Yarım kalıp sarım
C) Tam kalıp
D) Kademeli sarım
328. Sarım şeması çizilirken aşağıdakilerden hangisi dikkate alınmaz?
A) Oluk sayısı
B) Kutup sayısı
C) Gerilim
D) Faz sayısı
329. Aşağıdakilerden hangisi harmoniklerin zararından değildir?
A) Alternatör ömrünü kısaltır.
B) Şebekedeki alıcılara zarar verir
C) Alternatör frekansını değiştirir.
D) Gerilimin kalitesini bozar.
330. Alternatör bobin ölçüsü uzun alınmasıyla aşağıdakilerden hangisi meydana gelmez?
A) Aynı alternatör için daha fazla iletken kullanılmış olur
B) Sargıların toplam direnci artmış olur
C) Alternatör sargılarında düşen gerilim artar
D) Sargıların toplam direnci azalmış olur
331. Aşağıdakilerden hangisi yıldız bağlantının üçgen bağlantıya göre üstünlüklerinden
değildir?
A) Yıldız bağlantıda sıfır noktasından bir uç alınarak iki farklı gerilim elde edilebilir.
B) Alternatör gücü artar.
C) Aynı uç gerilimini elde etmek için daha az sargı yeterli olabilir.
D) Yıldız bağlantının fazlar arası çıkış gerilimi daha sinüsoidaldır.
332. Alternatörlerde sargıların aşırı ısınması sonucunda zarar görmemesi için
aşağıdakilerden hangisi kullanılır?
A) Termistör
B) Sigorta
C) Şerit ısıtıcı
D) Voltaj kontrol ünitesi
333. Aşağıdakilerden hangisi izolasyon ömrünü azaltan etkenlerden değildir?
A) Kullanım yılı
B) Sıcaklık
C) Alternatörün hızı
D) Istenmeyen gerilim yükselmeleri
334. Sargılarında oluşacak nemin kurutulması için kullanılacak ısıtıcının gücü ne olmalıdır?
A) 10-20 W
B) 20-30 W
C) 30-40 W
D) 50-65 W
335. Alternatörlerde stator bobinleri arası yalıtım yapılmasının asıl nedeni nedir?
A) Alternatör sarımlarının daha düzgün görünmesi için
B) Faz bobinleri arasında oluşabilecek kısa devreyi engellemek için
C) Manyetik alanı daha düzgün dağıtmak için
D) Blendajlamayı daha kolay yapmak için
336. Alternatör sargıları oluklardan taşıyorsa aşağıdakilerden hangisi kesinlikle yapılmaz?
A) Sargıların üzerlerine kavelalar çakılır.
B) Sargılar sıkıştırılarak oluklara vernik dökülür.
C) Sargı sipir sayısı azaltılır.
D) İletkenler oluk sürgü çubuğu ile sıkıştırılır.
337. Aşağıdaki bağlantılardan hangisi alternatörlerde kullanılmaz?
A) Seri yıldız
B) Paralel üçgen
C) Seri paralel yıldız
D) Zik-zak
338. Aşağıdaki bağlantılardan hangisinde nötr hattı bulunmaz?
A) Paralel üçgen
B) Seri yıldız
C) Paralel yıldız
D) Zik-zak
339. Alternatör iletkenlerinin düzeltilmesinde aşağıdakilerden hangisi kullanılmaz?
A) Tahta çekiç
B) Plastik çekiç
C) El
D) Demir çekiç
340. (D) Servo motorda dahili fren sistemi olabilir.
341. (D) Servo motorlar geri besleme ünitesiz çalıştırılamazlar.
342. (Y) Adım motoru servo motor olarak kullanılamaz.
343. (Y) Hall sensörü servo motorda kullanılmaz.
344. (D) Servo motor rulman arızaları sesle kendini belli eder.
345. (Y) Servo motor rulman titreşimlerini tespit için sıcaklık ölçüm tabancası kullanılır.
346. (Y) Servo motorun rulmanları el ile sökülür.
347. (Y) Servo motorlar genel olarak bir doğru akım motorudur.
348. (D) DC servo motorlar klasik bir DC motoru gibidir.
349. (D) DA servo motorlar, yabancı uyartımlı DA motorlar veya kalıcı mıknatıslı DA
motorlardır.
350. (D) Alan kontrollü DC servo motor normal DC şönt motor gibidir.
351. (Y) DC servo motorda fırça ve kolektör kullanılmaz.
352. Fırçasız DC servo motorlar, DC servo motorların bakım gereksinimlerini ortadan
kaldırmak amacıyla geliştirilmiştir. Bunlarda ……(fırça)… ve …(kollektör)……
olmadığından rotorları özel bileşimlerden yapılmış kalıcı mıknatıslıdır.
353. Fırçasız servo motorlarda rotorun nerede olduğunun bilinmesi için ……(sensörler)….
kullanılır.
354. İki fazlı AC servo motorlar, …(iki fazlı sincap kafesli asenkron)….. motordur.
355. Üç fazlı AC servo motorlar, üç fazlı asenkron motor ve ……(senkron)….. motor
gibidirler.
356. Fırçasız servo motorların rotorları sargısız ve sabit mıknatıslıdır. Rotor mıknatısları
genelde …(silindirik)…… ve …(çıkıntılı kutuplu)… olmak üzere iki çeşittir.
357. Rotor arızaları genelde ……(rotorun stator yüzeyine sürtmesi)…….. ile oluşur ve sabit mıknatıslarda bu
durumda kırılmalar olabilir.
358. Servo motor bağlantı kutusunda; güç , fren, sargı termik bağlantısı ve ……(geri besleme)…
bağlantısı vardır.
359. Geri besleme elemanlarından gelen kablo sayıları …(4)… ile …(16)…. arasında değişir.
360. …(Takojenaratör)… motor hız bilgisini ölçen elemanlardır.
361. Takojenaratör bir ……(AC).. ya da bir ……(DC)…. jeneratörüdür.
362. ……(AC Takojenaratör)…… bir fazlı alternatif akım jeneratörünün minyatürüdür.
363. ……(Enkoder)…. motorun bir dönüşü için, o andaki konumunu ve hızını tespit
için kullanılan geri besleme elemanıdır.
364. ……(Artımsal Kodlayıcılar)….. geri-beslemeli kontrol sistemlerinde pozisyonların teyidi ve
geri-besleme sinyallerinin üretilmesinde kullanılırlar.
365. Artımsal kodlayıcılar …(mutlak)…. kodlayıcılara oranla ucuz olmaları ve
yapılarının basit olması sebebi ile tercih edilmektedir.
366. ……(Fırçasız DC servo)…. temel olarak rotor pozisyonuna göre anahtarların açılıp kapanmasıyla
sabit mıknatısın dönmesi esasıyla çalışır.
367. ……(Rotor Pozisyon)… devresi, rotora monte edilen kodlayıcı sinyallerini
algılayan ve bu dijital bilgileri kendisinden sonra gelen sinüs-dalga üretim devresi
tarafından kullanılabilecek sinyaller şekline dönüştüren bir devredir.
368. …(Sinüs dalga üretim devresi)…… devresi rotor pozisyonu algılayıcı devresinden gelen
kod sinyallerine uygun düşecek şekilde sinüs dalga üreten bir devredir.
369. Alternatif akım sinyalinin gücünü, transistörün anahtarlamalı modda kullanılması
suretiyle güç kayıpları minimum seviyeye indirerek yükselten metoda .………(PWM)…………….. denir.
elinize sağlık
YanıtlaSil