Sorular Megep Modüllerinden Alınmıştır.
1. Kuvvetin döndürme etkisi aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilir?
A) Güç
B) İş C) Moment
D) Hız
2. Aşağıdakilerden hangisi gücün tanımıdır?
A) Bir dakikada harcanan kuvvettir.
B) Birim zamanda yapılan iştir.
C) Birim zamanda meydana gelen dönüş sayısıdır.
D) Moment ile kuvvetin çarpımıdır.
3. Devir sayısının birimi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nm
B) 1/s
C) dev/dk.
D) m/s
4. Dönen bir dişli çarkın çapı 10 cm ve döndürmek için harcanan kuvvet ise 100 N dur.
Dişli çarkın meydana getirdiği moment aşağıdakilerden hangisidir?
A) 1 Nm
B) 5 Nm
C) 10 Nm
D) 20 Nm
5. Döndürme momentinin artırılması ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Dişli çarkların yarıçapları eşit olursa döndürme momenti artar.
B) Küçük dişliden büyük dişliye hareket geçtiğinde döndürme momenti artar.
C) Büyük dişliden küçük dişliye hareket geçtiğinde döndürme momenti artar.
D) Ara dişli kullanılmak suretiyle moment artırılabilir.
6. Aşağıdakilerden hangisi vites kutusu görevlerinden biri değildir?
A) Aracın geriye hareketini sağlar.
B) Yol koşullarına göre aracın hızını düzenler.
C) Motordan gelen hareketi 90° kırarak tekerleklere iletir.
D) Aracın ilk harekete geçmesi için moment artışı sağlar.
7. Aşağıdakilerden hangisi mekanik vites kutusu çeşitlerinden biri değildir?
A) Kayıcı dişli tip vites kutusu
B) Daimi iştirakli tip vites kutusu
C) Senkromeçli vites kutusu
D) Yarı otomatik vites kutusu
8. Kayıcı vites kutularının tercih edilmemesinin nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dişliler arasındaki devir farkının eşitlenememesi
B) Helisel dişlilerin kullanılması
C) Dişlilerin sürekli kavraşmış hâlde bulunması
D) Kayıcı dişlilerin kullanılması
9. Aşağıdakilerden hangisi daimi iştirakli vites kutusu parçalarından birisi değildir?
A) Manşon
B) Prizdirekt mili
C) Grup mili
D) Senkromeç tertibatı
10. Vites kutusunda, motor prizdirekt mili üzerindeki dişlileri ile kavraşacak olan vites
dişlileri arasındaki devir sayısını eşitlemek için kullanılan tertibatın adı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kilit tertibatı
B) Senkromeç tertibatı
C) Manşon tertibatı
D) Grup mili
11. Aşağıdakilerden hangisi mekanik vites kutusu elemanlarından birisi değildir?
A) Grup dişlileri
B) Geri vites avare dişlisi
C) Ayna dişlisi
D) Senkromeç tertibatı
12. Yukarıdaki Şekilde geri vites kademesindeki vites kutusu dişlileri verilmiştir. Buna
göre geri vites dişli oranını hesaplayınız?
A) 2,25
B) 3,55
C) 3,78
D) 4,12
13. Binek bir otomobilin motoru 3000 dev/dak’da 105 Nm’lik moment oluşturmaktadır.
Üçüncü vites konumunda dişli oranı 1,37 olduğuna göre çıkış momentini hesaplayınız
(Ƞ0 = 0,92).
A) 158,24 Nm
B) 137,05 Nm
C) 132,34 Nm
D) 124,78 Nm
14. Aşağıdakilerden hangisi senkromeç tertibatının elemanlarından birisi değildir?
A) Kamalı mil
B) Kayıcı dişli
C) Kayıcı manşon
D) Geri vites avare dişlisi
15. Kilit tertibatının görevi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Manşonu eksenel kaymaya karşı kilitler.
B) Manşonun vites çatalına kilitlenmesini sağlar.
C) Senkromeç tertibatının zarar görmesini engeller.
D) Geri vites konumunda iken aracın vitesten atmasını engeller.
Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcükleri yazınız.
16. Momentin oluşabilmesi için cisme etki eden kuvvetin doğrultusu,
……(döndürme noktası)……… dışından geçmelidir.
17. Güç, moment ve ……(hız).. olmak üzere iki elemandan oluşur.
18. Devir sayısının birimi ……(dev/dak)…..’dır.
19. Dişlilerin ölçüleri yani çapları büyüdükçe döndürme momenti buna bağlı olarak
……(artar)……..
20. Dişli çarkların yarıçapları eşit olduğunda hız …(sabit)….. kalır.
21. Bir grup dişlilerin …(millerin)… üzerinde kaydırılması ile çeşitli vites kademelerinin
elde edildiği vites kutularına kayıcı dişli vites kutusu denir.
22. Daimi iştirakli tip vites kutularındaki en önemli gelişme, …(helisel).. dişliler
kullanılmasından dolayı çalışması daha sessiz hâle getirilmiş ve diş yükleri azaltılmış
olmasıdır.
23. Kilitli senkromeç vites kutusunun görevi; …(devir sayıları)….. eşitlenmeden vitesin
geçişini önlemek ve vites geçtikten sonra da vitesten atmasına engel olmaktır.
24. Vites kutuları genel olarak günümüzde …(alüminyum alaşımlı)….. bir gövdeye sahiptir.
25. Vites kutusu çıkış mili yani transmisyon ana mili ……(frezeli)….. olarak yapılmış
kamalı bir mildir.
26. Aşağıdakilerden hangisi çekiş sistemlerinden birisi değildir?
A) Arkadan itişli taşıtlar
B) İki tekerlekten çekişli taşıtlar
C) Önden çekişli taşıtlar
D) Dört tekerlekten çekişli taşıtlar
27. Günümüz taşıtlarında çoğunlukla tercih edilen çekiş sistemi aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Önden çekişli taşıtlar
B) Arkadan itişli taşıtlar
C) Dört tekerlekten çekişli taşıtlar
D) Arkadan çekişli taşıtlar
28. “AWD” kısaltmasının anlamı aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
A) Önden çekiş sistemi
B) Arkadan çekiş sistemi
C) Otomatik transmisyonlu taşıt
D) Dört tekerlekten çekiş sistemi
29. Vites kutusu ve diferansiyelin bir arada olduğu vites kutusu aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Transmisyon
B) Mekanik vites kutusu
C) Transaks
D) Diferansiyel
30. Vites dişlilerinin dayanma boşluğu aşağıdakilerden hangisi ile ölçülür?
A) Mikrometre
B) Kumpas
C) Mıknatıslı komparatör
D) Manometre
31- Mekanik vites kutularında viteslerin değiştirilmesi veya bir vitesten diğer bir vitese geçiş
aşağıdaki elemanlardan hangisi ile yapılır?
A) Senkromeç kayıcı dişlisi
B) Vites değiştirme çatalları
C) Geri vites dişlisi
D) Grup dişlileri
32- Aşağıdakilerden hangisi mekanik kumanda mekanizmasına ait elemanlardan biri
değildir?
A) 1.Vites çatal mili
B) Geri vites çatalı
C) 2. vites çatal mili
D) Kayıcı manşon
33- İki vitese birden aynı anda geçmeyi önleyen mekanizma aşağıdakilerden hangisidir?
A) Geri vites mekanizması
B) Vites sabitleme mekanizması
C) Çift vitese geçmeyi önleme mekanizması
D) Vites değiştirme mekanizması
34- Araç hareket hâlindeyken vitesin yanlışlıkla 5. vites dişlisinden geri vites dişlisine direkt
olarak geçmesini önleyen mekanizma aşağıdakilerden hangisidir?
A) Geri vitese geçmeyi önleme mekanizması
B) Geri vites mekanizması
C) Vites sabitleme mekanizması
D) Vites değiştirme mekanizması
35- Mekanik kumanda mekanizmalarında vitesten atmayı önlemek için kullanılan mekanizma
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Vites sabitleme mekanizması
B) Çift vitese geçmeyi önleme mekanizması
C) Vites değiştirme mekanizması
D) Geri vites mekanizması
36- Elektromekanik kumanda mekanizmasını oluşturan elemanlardan birisi aşağıdakilerden
hangisi olamaz?
A) Pnömatik elemanlar
B) Hidrolik elemanlar
C) Mekanik elemanlar
D) Elektronik elemanlar
37- Aşağıdakilerden hangisi elektromekanik kumanda mekanizmalı vites kutularında ECU’ya
(Elektronik Kontrol Ünitesi) bilgi girişi sağlayan elemanlardan biri değildir?
A) Motor devri
B) Gaz kelebek pozisyonu
C) Kavrama kursu
D) Vites değişimi
38- DSG vites kutusu ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Direkt geçişli bir vites kutusudur.
B) Tamamen otomatik bir vites kutusudur.
C) DSG vites kutusunda kavrama pedalı bulunmaz.
D) DSG vites kutusu kontrol mekanizması, elektromekanik kumandalı standart vites
kutusuna benzemektedir.
39- Mekanik vites kutularında vitese geçişte zorluk yaşanıyorsa muhtemel arıza nedeni
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Prizdirekt mili eğilmiş olabilir.
B) Vites değiştirme çubuk bağlantıları yağsız olabilir.
C) Vites kilit yayları zayıflamıştır.
D) Volan muhafazası eksenden kaçıktır.
40- Prizdirekt mili tespit segmanı kırık veya gevşemiş ise aşağıdaki arızalardan hangisinin
meydana gelmesine neden olur?
A) Araç vitesten atıyordur.
B) Vites boşta iken ses yapıyordur.
C) Vites değişimi sırasında dişliler birbirine çarpar.
D) Vites kutusu yağ kaçırmaya başlar.
41- Aşağıdakilerden hangisi vites kutularında kullanılan yağların görevlerinden biri
değildir?
A) Sürtünmeden doğan aşıntıları en aza indirmek
B) Korozyona karşı koruma sağlamak
C) Kompresyon basıncının oluşmasını sağlamak
D) Dişliler arasında koruyucu bir film tabakası oluşturmak
42- Yağın akmaya karşı direncini aşağıdakilerden hangisi belirler?
A) Sürtünme
B) Viskozite
C) Korozyon
D) Adezyon
43- API yağ sınıflandırmasına göre aşağıdakilerden hangisi vites kutusu dişli yağı
çeşitlerinden biri değildir?
A) API GL–4
B) API GL–5
C) API GL–6
D) API GL–7
44- SAE (Otomotiv Mühendisleri Birliği) viskozite sınıflandırmasına göre aşağıdaki
yağlardan hangisi mekanik vites kutularında kullanılabilir?
A) 75W–90
B) 15W–35
C) 20W–40
D) ATF–2
45- Aşırı olmayan yük ve kayma hızının olduğu normal Şartlarda çalışan konik dişli ve
bazı dizel araçların mekanik şanzımanlarında kullanılan dişli yağı çeşidi
aşağıdakilerden hangisidir?
A) API GL–1
B) API GL–2
C) API GL–3
D) API GL–4
46- Yağ doldurma tapasının yeri aşağıdaki Şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?
A) Mekanik vites kutusunun altında
B) Prizdirekt milinin üstünde
C) Mekanik vites kutusunun çıkış kısmında
D) Mekanik vites kutusunun yan tarafında
47- Aşağıdakilerden hangisinde mekanik vites kutusunda kullanılan yağın seviyesi doğru
olarak verilmiştir?
A) Vites kutusunun tamamı yağ ile dolu olmalıdır.
B) Yağ doldurma deliğinin yaklaşık olarak 5 mm altında olmalıdır.
C) Yaklaşık olarak 2–3 litre yağ olmalıdır.
D) Yağ doldurma deliğinin 10 mm üstünde olmalıdır.
48. Moment ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Moment, hız ile kuvvetin çarpımıdır.
B) Momentin oluşması cisme etki eden kuvvetin döndürme noktasının merkezinden
geçmelidir.
C) Moment, kuvvetin döndürme etkisidir.
D) Momentin birimi Nm’dir.
49. Döndürme momenti 150 Nm olan bir dişli çark 250 dev/dk. ile dönmektedir. Bu dişli
çarkın gücü aşağıdakilerden hangisidir?
A) 1200 W
B) 1750 W
C) 1877 W
D) 1962 W
50. Aşağıdakilerden hangisi vites kutularının görevlerinden birisi değildir?
A) Motordan çıkan hareketi yönünü değiştirir.
B) Aracın geriye hareketini sağlar.
C) Motorun boşta çalışmasını sağlar.
D) Yol ve trafik durumuna göre aracın hızını düzenler.
51. Aşağıdakilerden hangisi daimi iştirakli tip vites kutusu elemanlarından birisi değildir?
A) Manşon (kavrama)
B) Prizdirekt mili
C) Vites dişlileri
D) Mahruti dişli
52. Alttaki Şekilde gösterilen ve vites değişiminde
dişlilerin zarar görmesini engelleyen mekanizmanın adı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Vites değişim mekanizması
B) Senkromeç mekanizması
C) Kilit mekanizması
D) Manşon mekanizması
53. Aşağıdakilerden hangisi mekanik vites kutusu elemanlarından birisi değildir?
A) Alüminyum alaşımlı gövde
B) Grup mili ve grup dişlileri
C) Planet dişli sistemi
D) Senkromeç ve kilit tertibatı
54. Binek bir otomobilin motoru 2500 dev/dk. da 75 Nm’lik moment oluşturmaktadır.
Birinci vites konumunda dişli oranı 2,27’dir. Vites kutusu çıkış devri ve momenti
aşağıdakilerden hangisidir?
A) n= 1270 dev/dak – M= 163 Nm
B) n= 1190 dev/dak – M= 157 Nm
C) n= 1101 dev/dak – M= 163 Nm
D) n= 1101 dev/dak – M= 157 Nm
55. DSG vites kutusu ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) DSG vites kutularında vites değişim zamanında kısalma sağlanmıştır.
B) DSG vites kutularında aynı anda iki ayrı vites kademesi kumanda edilebilir.
C) DSG vites kutularında park kilidi mekanik olarak çalışmaktadır.
D) DSG vites kutularının kumanda mekanizması mekanik olarak çalışmaktadır.
56. Vites kutusu viteste olduğu hâlde hareket iletmiyorsa muhtemel arıza aşağıdakilerden
hangisi olabilir?
A) Debriyaj kaçırıyor olabilir.
B) Vites kutusu ile motor aynı eksende değildir.
C) Yataklar aşınmış ve kirlenmiş olabilir.
D) Kilometre dişlisi aşınmıştır.
57. Mekanik vites kutularında kullanılan yağ aşağıdakilerden hangisidir?
A) 20W motor yağı
B) 80W dişli yağı
C) ATF transmisyon yağı
D) 50W makine yağı
http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Mekanik%20Vites%20Kutular%C4%B1.pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder