25 Şubat 2018 Pazar

Motorlu Araçlar Teknolojisi Alanı Hareket Kontrol Sistemleri Dersi Ustalık Çalışma Soruları (Mekanik Vites Kutuları)

Sorular Megep Modüllerinden Alınmıştır.

1. Kuvvetin döndürme etkisi aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilir?
A) Güç B) İş  C) Moment D) Hız

2. Aşağıdakilerden hangisi gücün tanımıdır?
A) Bir dakikada harcanan kuvvettir. B) Birim zamanda yapılan iştir. C) Birim zamanda meydana gelen dönüş sayısıdır. D) Moment ile kuvvetin çarpımıdır.

3. Devir sayısının birimi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nm B) 1/s C) dev/dk. D) m/s

4. Dönen bir dişli çarkın çapı 10 cm ve döndürmek için harcanan kuvvet ise 100 N dur. Dişli çarkın meydana getirdiği moment aşağıdakilerden hangisidir?
A) 1 Nm B) 5 Nm C) 10 Nm D) 20 Nm

5. Döndürme momentinin artırılması ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Dişli çarkların yarıçapları eşit olursa döndürme momenti artar. B) Küçük dişliden büyük dişliye hareket geçtiğinde döndürme momenti artar. C) Büyük dişliden küçük dişliye hareket geçtiğinde döndürme momenti artar. D) Ara dişli kullanılmak suretiyle moment artırılabilir.

6. Aşağıdakilerden hangisi vites kutusu görevlerinden biri değildir? A) Aracın geriye hareketini sağlar. B) Yol koşullarına göre aracın hızını düzenler. C) Motordan gelen hareketi 90° kırarak tekerleklere iletir. D) Aracın ilk harekete geçmesi için moment artışı sağlar.

7. Aşağıdakilerden hangisi mekanik vites kutusu çeşitlerinden biri değildir?
A) Kayıcı dişli tip vites kutusu B) Daimi iştirakli tip vites kutusu C) Senkromeçli vites kutusu D) Yarı otomatik vites kutusu

8. Kayıcı vites kutularının tercih edilmemesinin nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dişliler arasındaki devir farkının eşitlenememesi B) Helisel dişlilerin kullanılması C) Dişlilerin sürekli kavraşmış hâlde bulunması D) Kayıcı dişlilerin kullanılması

9. Aşağıdakilerden hangisi daimi iştirakli vites kutusu parçalarından birisi değildir?
A) Manşon B) Prizdirekt mili C) Grup mili D) Senkromeç tertibatı 

10. Vites kutusunda, motor prizdirekt mili üzerindeki dişlileri ile kavraşacak olan vites dişlileri arasındaki devir sayısını eşitlemek için kullanılan tertibatın adı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kilit tertibatı B) Senkromeç tertibatı C) Manşon tertibatı D) Grup mili

11. Aşağıdakilerden hangisi mekanik vites kutusu elemanlarından birisi değildir?
A) Grup dişlileri B) Geri vites avare dişlisi C) Ayna dişlisi D) Senkromeç tertibatı

12. Yukarıdaki Şekilde geri vites kademesindeki vites kutusu dişlileri verilmiştir. Buna göre geri vites dişli oranını hesaplayınız?
A) 2,25 B) 3,55 C) 3,78 D) 4,12

13. Binek bir otomobilin motoru 3000 dev/dak’da 105 Nm’lik moment oluşturmaktadır. Üçüncü vites konumunda dişli oranı 1,37 olduğuna göre çıkış momentini hesaplayınız (Ƞ0 = 0,92).
A) 158,24 Nm B) 137,05 Nm C) 132,34 Nm D) 124,78 Nm

14. Aşağıdakilerden hangisi senkromeç tertibatının elemanlarından birisi değildir?
A) Kamalı mil B) Kayıcı dişli C) Kayıcı manşon D) Geri vites avare dişlisi 

15. Kilit tertibatının görevi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Manşonu eksenel kaymaya karşı kilitler. B) Manşonun vites çatalına kilitlenmesini sağlar. C) Senkromeç tertibatının zarar görmesini engeller. D) Geri vites konumunda iken aracın vitesten atmasını engeller.

Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcükleri yazınız.

16. Momentin oluşabilmesi için cisme etki eden kuvvetin doğrultusu, ……(döndürme noktası)……… dışından geçmelidir.

17. Güç, moment ve ……(hız).. olmak üzere iki elemandan oluşur.

18. Devir sayısının birimi ……(dev/dak)…..’dır.

19. Dişlilerin ölçüleri yani çapları büyüdükçe döndürme momenti buna bağlı olarak ……(artar)……..

20. Dişli çarkların yarıçapları eşit olduğunda hız …(sabit)….. kalır.

21. Bir grup dişlilerin …(millerin)… üzerinde kaydırılması ile çeşitli vites kademelerinin elde edildiği vites kutularına kayıcı dişli vites kutusu denir.

22. Daimi iştirakli tip vites kutularındaki en önemli gelişme, …(helisel).. dişliler kullanılmasından dolayı çalışması daha sessiz hâle getirilmiş ve diş yükleri azaltılmış olmasıdır.

23. Kilitli senkromeç vites kutusunun görevi; …(devir sayıları)….. eşitlenmeden vitesin geçişini önlemek ve vites geçtikten sonra da vitesten atmasına engel olmaktır.

24. Vites kutuları genel olarak günümüzde …(alüminyum alaşımlı)….. bir gövdeye sahiptir.

25. Vites kutusu çıkış mili yani transmisyon ana mili ……(frezeli)….. olarak yapılmış kamalı bir mildir.

26. Aşağıdakilerden hangisi çekiş sistemlerinden birisi değildir?
A) Arkadan itişli taşıtlar B) İki tekerlekten çekişli taşıtlar C) Önden çekişli taşıtlar D) Dört tekerlekten çekişli taşıtlar

27. Günümüz taşıtlarında çoğunlukla tercih edilen çekiş sistemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Önden çekişli taşıtlar B) Arkadan itişli taşıtlar C) Dört tekerlekten çekişli taşıtlar D) Arkadan çekişli taşıtlar

28. “AWD” kısaltmasının anlamı aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
A) Önden çekiş sistemi B) Arkadan çekiş sistemi C) Otomatik transmisyonlu taşıt D) Dört tekerlekten çekiş sistemi 

29. Vites kutusu ve diferansiyelin bir arada olduğu vites kutusu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Transmisyon B) Mekanik vites kutusu C) Transaks D) Diferansiyel

30. Vites dişlilerinin dayanma boşluğu aşağıdakilerden hangisi ile ölçülür?
A) Mikrometre B) Kumpas C) Mıknatıslı komparatör D) Manometre

31- Mekanik vites kutularında viteslerin değiştirilmesi veya bir vitesten diğer bir vitese geçiş aşağıdaki elemanlardan hangisi ile yapılır?
A) Senkromeç kayıcı dişlisi B) Vites değiştirme çatalları C) Geri vites dişlisi D) Grup dişlileri

32- Aşağıdakilerden hangisi mekanik kumanda mekanizmasına ait elemanlardan biri değildir?
A) 1.Vites çatal mili B) Geri vites çatalı C) 2. vites çatal mili D) Kayıcı manşon 

33- İki vitese birden aynı anda geçmeyi önleyen mekanizma aşağıdakilerden hangisidir?
A) Geri vites mekanizması B) Vites sabitleme mekanizması C) Çift vitese geçmeyi önleme mekanizması D) Vites değiştirme mekanizması

34- Araç hareket hâlindeyken vitesin yanlışlıkla 5. vites dişlisinden geri vites dişlisine direkt olarak geçmesini önleyen mekanizma aşağıdakilerden hangisidir?
A) Geri vitese geçmeyi önleme mekanizması B) Geri vites mekanizması C) Vites sabitleme mekanizması D) Vites değiştirme mekanizması

35- Mekanik kumanda mekanizmalarında vitesten atmayı önlemek için kullanılan mekanizma aşağıdakilerden hangisidir?
A) Vites sabitleme mekanizması B) Çift vitese geçmeyi önleme mekanizması C) Vites değiştirme mekanizması D) Geri vites mekanizması

36- Elektromekanik kumanda mekanizmasını oluşturan elemanlardan birisi aşağıdakilerden hangisi olamaz?
A) Pnömatik elemanlar B) Hidrolik elemanlar C) Mekanik elemanlar D) Elektronik elemanlar

37- Aşağıdakilerden hangisi elektromekanik kumanda mekanizmalı vites kutularında ECU’ya (Elektronik Kontrol Ünitesi) bilgi girişi sağlayan elemanlardan biri değildir?
A) Motor devri B) Gaz kelebek pozisyonu C) Kavrama kursu D) Vites değişimi 

38- DSG vites kutusu ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Direkt geçişli bir vites kutusudur. B) Tamamen otomatik bir vites kutusudur. C) DSG vites kutusunda kavrama pedalı bulunmaz. D) DSG vites kutusu kontrol mekanizması, elektromekanik kumandalı standart vites kutusuna benzemektedir.

39- Mekanik vites kutularında vitese geçişte zorluk yaşanıyorsa muhtemel arıza nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A) Prizdirekt mili eğilmiş olabilir. B) Vites değiştirme çubuk bağlantıları yağsız olabilir. C) Vites kilit yayları zayıflamıştır. D) Volan muhafazası eksenden kaçıktır.

40- Prizdirekt mili tespit segmanı kırık veya gevşemiş ise aşağıdaki arızalardan hangisinin meydana gelmesine neden olur?
A) Araç vitesten atıyordur. B) Vites boşta iken ses yapıyordur. C) Vites değişimi sırasında dişliler birbirine çarpar. D) Vites kutusu yağ kaçırmaya başlar.

41- Aşağıdakilerden hangisi vites kutularında kullanılan yağların görevlerinden biri değildir?
A) Sürtünmeden doğan aşıntıları en aza indirmek B) Korozyona karşı koruma sağlamak C) Kompresyon basıncının oluşmasını sağlamak D) Dişliler arasında koruyucu bir film tabakası oluşturmak

42- Yağın akmaya karşı direncini aşağıdakilerden hangisi belirler?
A) Sürtünme B) Viskozite C) Korozyon D) Adezyon

43- API yağ sınıflandırmasına göre aşağıdakilerden hangisi vites kutusu dişli yağı çeşitlerinden biri değildir?
A) API GL–4 B) API GL–5 C) API GL–6 D) API GL–7

44- SAE (Otomotiv Mühendisleri Birliği) viskozite sınıflandırmasına göre aşağıdaki yağlardan hangisi mekanik vites kutularında kullanılabilir?
A) 75W–90 B) 15W–35 C) 20W–40 D) ATF–2

45- Aşırı olmayan yük ve kayma hızının olduğu normal Şartlarda çalışan konik dişli ve bazı dizel araçların mekanik şanzımanlarında kullanılan dişli yağı çeşidi aşağıdakilerden hangisidir?
A) API GL–1 B) API GL–2 C) API GL–3 D) API GL–4

46- Yağ doldurma tapasının yeri aşağıdaki Şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?
A) Mekanik vites kutusunun altında B) Prizdirekt milinin üstünde C) Mekanik vites kutusunun çıkış kısmında D) Mekanik vites kutusunun yan tarafında

47- Aşağıdakilerden hangisinde mekanik vites kutusunda kullanılan yağın seviyesi doğru olarak verilmiştir?
A) Vites kutusunun tamamı yağ ile dolu olmalıdır. B) Yağ doldurma deliğinin yaklaşık olarak 5 mm altında olmalıdır. C) Yaklaşık olarak 2–3 litre yağ olmalıdır. D) Yağ doldurma deliğinin 10 mm üstünde olmalıdır.

48. Moment ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Moment, hız ile kuvvetin çarpımıdır. B) Momentin oluşması cisme etki eden kuvvetin döndürme noktasının merkezinden geçmelidir. C) Moment, kuvvetin döndürme etkisidir. D) Momentin birimi Nm’dir.

49. Döndürme momenti 150 Nm olan bir dişli çark 250 dev/dk. ile dönmektedir. Bu dişli çarkın gücü aşağıdakilerden hangisidir?
A) 1200 W B) 1750 W C) 1877 W D) 1962 W

50. Aşağıdakilerden hangisi vites kutularının görevlerinden birisi değildir?
A) Motordan çıkan hareketi yönünü değiştirir. B) Aracın geriye hareketini sağlar. C) Motorun boşta çalışmasını sağlar. D) Yol ve trafik durumuna göre aracın hızını düzenler.

51. Aşağıdakilerden hangisi daimi iştirakli tip vites kutusu elemanlarından birisi değildir?
A) Manşon (kavrama) B) Prizdirekt mili C) Vites dişlileri D) Mahruti dişli 

52. Alttaki Şekilde gösterilen ve vites değişiminde dişlilerin zarar görmesini engelleyen mekanizmanın adı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Vites değişim mekanizması B) Senkromeç mekanizması C) Kilit mekanizması D) Manşon mekanizması

53. Aşağıdakilerden hangisi mekanik vites kutusu elemanlarından birisi değildir?
A) Alüminyum alaşımlı gövde B) Grup mili ve grup dişlileri C) Planet dişli sistemi D) Senkromeç ve kilit tertibatı

54. Binek bir otomobilin motoru 2500 dev/dk. da 75 Nm’lik moment oluşturmaktadır. Birinci vites konumunda dişli oranı 2,27’dir. Vites kutusu çıkış devri ve momenti aşağıdakilerden hangisidir?
A) n= 1270 dev/dak – M= 163 Nm B) n= 1190 dev/dak – M= 157 Nm C) n= 1101 dev/dak – M= 163 Nm D) n= 1101 dev/dak – M= 157 Nm

55. DSG vites kutusu ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) DSG vites kutularında vites değişim zamanında kısalma sağlanmıştır. B) DSG vites kutularında aynı anda iki ayrı vites kademesi kumanda edilebilir. C) DSG vites kutularında park kilidi mekanik olarak çalışmaktadır. D) DSG vites kutularının kumanda mekanizması mekanik olarak çalışmaktadır.

56. Vites kutusu viteste olduğu hâlde hareket iletmiyorsa muhtemel arıza aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Debriyaj kaçırıyor olabilir. B) Vites kutusu ile motor aynı eksende değildir. C) Yataklar aşınmış ve kirlenmiş olabilir. D) Kilometre dişlisi aşınmıştır.

57. Mekanik vites kutularında kullanılan yağ aşağıdakilerden hangisidir?
A) 20W motor yağı B) 80W dişli yağı C) ATF transmisyon yağı D) 50W makine yağı

http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Mekanik%20Vites%20Kutular%C4%B1.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder