25 Şubat 2018 Pazar

Motorlu Araçlar Teknolojisi Alanı Hareket Kontrol Sistemleri Dersi Ustalık Çalışma Soruları (Fren Yardımcı Sistemleri)

Sorular Megep Modülünden Alınmıştır

1. Basıncın düşürülmesi süresince kendiliğinden etkinleşen ve fren hidroliğini tekerlek fren silindirlerinden akümülatöre ve sönümleme odalarına, oradan da fren merkez silindirine gönderen sistem elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) ECU B) Hidrolik pompa C) Akümülatörler ve sönümleme odaları D) Hidrolik ünite (selenoid valfler)

2. Elektronik kontrol ünitesinden alınan sinyal ile tekerleklerin kilitlenmesi durumunda frenlere giden basıncı sınırlayan veya tamamen kesen tekerleklerde kilitlenmeyi engelleyen sistem elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tekerlek hız sensörü B) ABS hidrolik kumanda grubu C) Yavaşlama sensörü D) Kaliper

3. ECU’ya giden sinyal sisteminde bir arıza meydana geldiğinde hidrolik kumanda grubuna giden elektrik akımı keserek fren sisteminin normal görevine devam etmesini sağlayan fonksiyon aşağıdakilerden hangisidir?
A) Başlangıç kontrol fonksiyonu B) Arıza saklama fonksiyonu C) Diagnostik kontrol D) Basınç düşürme fonksiyonu

4. Altta görülen ABS sistemi elemanı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Arka tekerlek dişli rotorları B) Hidrolik kumanda gurubu C) Tekerlek hız sensörleri D) Ön tekerlek dişli rotorları 

5. Aşağıdakilerden hangisi ABS sistemi elemanlarından birisi değildir?
A) ABS ECU B) Tekerlek hız sensörü C) Limitör D) Tekerlek rotorları

Aşağıdaki cümlelerin başında boş bırakılan parantezlere, cümlelerde verilen bilgiler doğru ise D, yanlış ise Y yazınız.

6. (D) Yavaşlama sensörü dört tekerden tahrikli araçlarda frenleme sırasında aracın yavaşlama oranını hisseder ve bu sinyalleri ABS ECU’suna gönderir.

7. (D) Ön ve arka tekerlek hız sensörleri, bir daimi mıknatıs, bobin ve çekirdekten meydana gelir.

8. (Y) ECU’dan kumanda grubuna giden elektrik akımı kesildiğinde fren sistemi normal görevine devam edemez.

9. (D) Tekerlek hızlarının algılanması için endüktif veya hall etkisi ile çalışan sensörler kullanılır.

10. (Y) ABS fren sisteminin uyarı lambasının sürüş sırasında sürekli yanıyor olması sistemde arıza olmadığını gösterir.

11. Aşağıdakilerden hangisi patinaj kontrol sistemi için kullanılan kısaltmalardan birisi değildir?
A) ESP B) TC C) TRC D) ASR

12. Motor torkuyla birlikte tahrik tekerleklerinin frenlerini de kontrol ederek aracın tekerleklerinin patinaj yapmasını engelleyen sisteme ne ad verilir?
A) Kilitlenmeyi önleyici sistem B) Çekiş kontrol sistemi C) Elektronik fren dağılımı sistemi D) Savrulmayı önleyici sistem

13. Aşağıdakilerden hangisi ABS sistemine eklenerek ASR sistemi oluşturan elemanlardan birisi değildir?
A) Elektronik kontrol üniteleri ve röleler B) Kumanda grupları C) Kontrol anahtarları ve gösterge lambaları D) Direksiyon açı sensörü 

14. Aşağıdakilerden hangisi ASR sisteminde kullanılan sensörlerden birisi değildir?
A) Kaporta ivmelenme sensörü B) Yardımcı gaz kelebek konum sensörü C) Ana ve yardımcı kelebek sensörleri D) Tekerlek hız sensörleri

15. Motor torku hakkındaki bilgiler hangi sensörler aracılığı ile ECU’ya aktarılır?
A) Gaz kelebeği kumanda grubu B) Yardımcı gaz kelebek konum sensörü C) Ana ve yardımcı kelebek sensörleri D) Tekerlek hız sensörleri

Aşağıdaki cümlelerin başında boş bırakılan parantezlere, cümlelerde verilen bilgiler doğru ise D, yanlış ise Y yazınız.

16. (D) Tekerlek hız sensörleri hem ABS sistemine hem de ASR sistemine tekerlek hızları hakkında bilgi verir.

17. (D) Patinaj önleme sisteminin parçaları ABS bölümlerine (yapı elemanlarına) kısmi olarak takılarak kullanılır.

18. (D) ABS’nin ECU’su ile patinaj kontrol sistemi ECU’su tek bir ünitedir ve torpido kısmının alt gözüne, motor ve şanzıman ECU’sunun sağ tarafına yerleştirilmiştir.

19. (Y) ABS sistemi arızalıysa ASR sistemini etkilemez ve ASR çalışmaya devam eder

20. (D) Patinaj önleme sistemi vites konsolunda bulunan ASR düğmesine basılarak devreden çıkartılabilir.

21. Gerekli durumlarda devreye girerek aracın kayması durumunda istenmeyen bir pozisyona düşmesini önleyen ve aracı daima yanal kuvvetlere karşı kontrol altında tutan sistem aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kilitlenmeyi önletici fren sistemi (ABS) B) Elektronik denge sisteminin (ESP) C) Patinaj kontrol sistemi (ASR) D) Elektronik fren dağılımı sistemi (EBD)

22. Aşağıdakilerden hangisi ESP sisteminin bölümlerinden birisi değildir?
A) Sensörler B) Elektronik kontrol ünitesi (ECU) C) Limitör D) Kumandalar

23. Aşağıdakilerden hangisi ESP sisteminin bölümlerinden birisi değildir?
A) Savrulma sensörü B) Direksiyon açı sensörü C) Tekerlek hız sensörü D) Kaporta ivmelenme sensörü 

24. Aracın düşey ekseni etrafında dönüşünü tespit eden ve aracın ağırlık merkezine en yakın bir bölümünde yer alan sensör aşağıdakilerden hangisidir?
A) Savrulma sensörü B) Direksiyon açı sensörü C) Tekerlek hız sensörü D) Yavaşlama sensörü

25. Aşağıdakilerden hangisi ESP hidrolik kumanda grubunu oluşturan elemanlardan birisi değildir?
A) Gaz kelebeği kumandası B) Hidrolik geri dönüş pompası C) Akümülatörler ve sönümleme odaları D) Hidrolik ünite (selenoid valfler)

Aşağıdaki cümlelerin başında boş bırakılan parantezlere, cümlelerde verilen bilgiler doğru ise D, yanlış ise Y yazınız.

26. (D) ESP kumanda grupları hidrolik kumanda grubu ve gaz kelebeği kumanda grubu olmak üzere iki bölümden oluşur.

27. (D) ESP sistemine sahip bir araçta ayrıca bir ABS sistemi bulunmaz.

28. (D) ESP sisteminde gaz kelebeği kumanda sitemi ASR sistemi ile aynıdır.

29. (D) Elektronik fren kuvveti dağılımı sistemi EBD (Electronic Brake force Distribution), ABS fren sistemine ilave olarak geliştirilmiştir ve ABS fren sistemi ile ortak çalışarak yardımcı olan bir sistemdir.

30. (Y) Bu sistem virajlarda ve ani yapılan frenleme ile birlikte yapılan manevralarda aracın kontrolünün kaybolmasını sağlar.

31. (D) EBD isteminin temel amacı ön ve arka tekerlekler arasındaki frenleme kuvvetinin dengeli şekilde dağıtılmasıdır.

32. (D) Basınca hassas regülatörlerin veya basınç oranlayıcı valflerin çalışma sisteminin aksine EBD denetiminde fren kuvveti, fren basıncı ya da aracın ağırlığına göre değil, tekerleğin kaydırma oranına göre belirlenir.

33. (Y) EBD denetimi sırasında pompa motoru çalışır.

34. (Y) EBD denetimi sırasında her iki arka fren devresi farklı zamanlarda devreye girer.

35. (D) Elektronik fren gücü dağıtım sistemi, ABS fren sistemi ile birlikte kullanılır ve her iki sistemin elemanları ortaktır.

36. (Y) EBD sisteminin kontrolleri, arızaları ve belirtileri ABS sistemi ile farklıdır.

37. (D) EBD çalışmadığı zaman uyarı lambası ABS uyarı lambası ile birlikte yanar.

38. (D) ABS devre dışı kaldığında EBD çalışır vaziyette kalır

39. (D) Dizel araçlarda fren servolarının gereksinimi olan vakumu vakum pompaları sağlar.

40. (D) Vakum pompaları dizel araçların bazılarında yakıt pompasının ihtiyaç duyduğu vakumu da sağlar.

41. (Y) Vakum pompalarının sadece mekanik olarak çalışan modelleri araçlarda kullanılır.

42. (Y) Mekanik vakum pompaları vites kutusundan hareketini alır.

43. (D) Bazen vakum ve direksiyon pompaları, vakum pompası milinden kam mili tarafından hareket ettirilen tek bir dişli tarafından hareket alabilir.

44. (Y) Mekanik vakum pompaları motor tipine bağlı olarak araç gövdesinin herhangi bir yerine monte edilir.

45. (D) Elektrikli vakum pompaları motor tipine bağlı olarak araç gövdesinin herhangi bir yerine monte edilir.

46. (D) Elektrikli vakum pompalarının mekanik vakum pompalarına karşı yakıttan tasarruf sağlamaları bir avantajdır.

47. (Y) Vakum pompaları sökülerek tamir edilebilir.

48. (D) Ayarlamalı vakum pompaların da basınç sensörü kullanılır.

49. Otobüs ve kamyonları güvenli ve etkin bir şekilde yavaşlatan yüksek verimli hidrolik veya elektrikli sistem ile çalışan, sürtünmesiz, aşınmasız ilave fren sistemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Egzoz freni B) Motor freni C) Çok diskli fren D) Retarder 

50. Aşağıdakilerden hangisi hidrodinamik retarderin üstünlüklerinden birisi değildir?
A) Aşınmasız çalışma B) Fren balatası ve kampanası tasarrufu C) Motor soğutma sisteminden bağımsız soğutma sistemi D) Rampa inişlerinde standart olarak hız sabitleme

51. Aşağıdakilerden hangisi elektromanyetik retarderin üstünlüklerinden birisi değildir?
A) Düşük elektrik sarfiyatı B) Hiçbir sürtünen veya yataklanan parça olmaması C) Düşük hızlarda yüksek fren kuvveti D) Oluşan ısı enerjisinin havaya atılması

52. Aşağıdakilerden hangisinde retarderin yeri doğru olarak verilmiştir?
A) Motor ile kavrama arasına B) Kavrama ile vites kutusu arasına C) Vites kutusu ile şaft arasına D) Diferansiyel ile aks arasına

53. Aşağıdakilerden hangisi hidrodinamik retarderin parçalarından birisi değildir?
A) Rotor B) Stator C) Yağ D) Bobin

54. Kuvvetli frenleme sırasında tekerleklerin kilitlenmesini engelleyerek güvenli duruş sağlayan sistem aşağıdakilerden hangisidir?
A) ABS B) ASR C) EBD D) EBD

55. Tekerlek hız sensörlerinden aldığı bilgileri değerlendirerek bloke olan tekerleğin hidrolik basıncını azaltma veya çoğaltma komutlarını gönderen ABS fren sistemi elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tekerlek hız sensörü B) Hidrolik pompa C) Hidrolik modülatör D) ABS ECU’su

56. Aşağıdakilerden hangisi ABS fren sisteminin elemanlarından birisi değildir?
A) Tekerlek hız sensörü B) Savrulma sensörü C) Hidrolik kumanda grubu D) ABS ECU’su

57. Bağlı olduğu tekerlek poryasının hızını ölçerek ECU’ya sinyal gönderen yardımcı fren sistemi elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tekerlek hız sensörü B) Savrulma sensörü C) Yavaşlama sensörü D) ABS ECU’su

58. Tekerlek hız sensörlerinin sinyal oluşturmasını sağlayan ve dış çevresinde tırnaklar veya girinti çıkıntılar bulunan fren sistemi elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tekerlek hız sensörü B) Dişli rotor C) Fren lamba anahtarı D) Tetikleme pimi

Aşağıdaki cümlelerin başında boş bırakılan parantezlere, cümlelerde verilen bilgiler doğru ise D, yanlış ise Y yazınız.

59. (D) Hidrolik kontrol ünitesi (hidrolik modülatör), hidrolik motor, hidrolik ünite ve elektronik kontrol ünitesi birbirinin üzerine montaj yapılmış ve tek parçadan oluşur.

60. (Y) Üç kanallı ABS hidrolik üniteleri çapraz fren devrelerinde kullanılmaya uygundur.

61. (Y) Ön tekerlek hız sensörleri fren diskine, arka tekerlek hız sensörleri ise fren kampanasına sabitlenmiştir.

62. (Y) Motor torkuyla birlikte tahrik tekerleklerinin frenlerini de kontrol ederek aracın tekerleklerinin patinaj yapmasını engelleyen sisteme ESP denir.

63. (D) Mekanik vakum pompaları motorun kam milinden (eksantrikten) veya zaman ayar düzeneğinden bir kam ya da dişliler aracılığıyla hareket alır.

http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Fren%20Yard%C4%B1mc%C4%B1%20Sistemleri.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder