25 Şubat 2018 Pazar

Motorlu Araçlar Teknolojisi Alanı Hareket Kontrol Sistemleri Dersi Ustalık Çalışma Soruları (Fren Sistemleri)

Sorular Megep Modüllerinden Alınmıştır.

1. Aşağıdakilerden hangisi fren sisteminin görevlerinden değildir?
A) Duran aracı sabitlemek B)Aracı hızını düşürmek C) Aracı güvenli bir şekilde durdurmak D)Moment artışı sağlamak 

2. Fren diski aracın aşağıda verilen hangi kısmına bağlıdır?
A) Teker göbeğine B) Janta C) Kampanaya D) Kalipere

3. Aşağıdakilerden hangisi diskli fren mekanizmasında bulunan kaliper çeşitlerinden birisidir?
A) Tam kaliper C) Tek etkili kaliper C) Sabit kaliper D) Açık kaliper

4. Fren balata malzemesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bezli B) Ahşap C) Asbest D) Plastik

5. Aşağıdakilerden hangisi diskli fren sisteminin parçalarından birisi değildir?
A) Disk B) Kaliper C) Balata D) Limitör 

6. Frenleme sırasında aracın bir tarafa çekmesinin muhtemel sebebi aşağıdakilerden hangisi değildir?
A) Balatalar yağlanmıştır. B) Lastik havaları eşit değildir. C) Fren pabuçları çarpıktır. D) Hidrolik sıvısı azalmıştır. 

7. Fren sisteminde oluşan kinetik enerjiyi, balatalara sürtünme yüzeyi oluşturarak ısı enerjisine dönüşmesini sağlayan fren sistemi elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fren diski B) Merkez pompası C) Kaliper D) Regülatör

Aşağıdaki cümlelerin başında boş bırakılan parantezlere, cümlelerde verilen bilgiler doğru ise D, yanlış ise Y yazınız.

8. (D ) İçten havalandırmalı fren diskleri, disk döndükçe hava kanatçıkları sayesinde diskin daha hızlı soğumasını sağlar.

9. (Y ) Diskli frenlerde el freni mekanizmasını yerleştirmek kampanalı frenlere göre daha kolaydır.

10. (D ) Diskli frenler havayla temas halinde olduğundan frenleme anında kampanalı frenlere göre daha kısa sürede soğur.

11. Merkez silindirinde oluşturulan basıncı fren pabuçlarına mekanik bir kuvvet olarak ileten ve pabuçları kampanaya karşı açarak frenlemeyi sağlayan fren sistemi elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fren boruları B) Hidrovak C) Ayar çarkı D) Fren tekerlek silindiri

12. Aşağıdakilerden hangisi fren tekerlek silindiri çeşitlerinden birisi değildir?
A) Tandem pistonlu tekerlek silindiri B) Çift pistonlu tekerlek silindiri C) Tek pistonlu tekerlek silindiri D) Kademeli tekerlek silindiri

13. Lastik basınçları dengesiz olursa frenleme anında hangi arıza meydana gelir?
A) Frenler sıkışır B) Fren pedalı sertleşir C) Frenlerden ses gelir D) Araç bir tarafa çeker

14. — Pabuçların ayarsız olması
— Yanlış balata kullanılması
— Fren balataları greslenmiş veya yağlanmış olması
— Fren siper tablaları gevşemiş olması
Yukarıdaki ifadeler fren sisteminde aşağıdaki arızalardan hangisinin oluşmasına neden olur?
A) Frenleme için büyük pedal kuvvetine ihtiyaç duyulmasına B) Frenlerin hassaslaşması ve ani tutmasına C) Aracın bir tarafa çekmesine D) Fren pedalının düşmesine

15. Aşağıdakilerden hangisi kampanalı fren sistemi elemanlarından birisi değildir?
A) Fren kampanası B) Fren pabucu C) Fren kaliperi D) Fren tekerlek silindiri

16. Aşağıdakilerden hangisi merkez pompasının görevlerinden değildir?
A) Fren devrelerinde basınç hazırlamak B) Fren pedalı bırakıldığında basıncı hızla düşürmek C) Sıcaklık dalgalanmalarının fren sıvısı hacminde neden oldukları değişiklikleri dengelemek D) Fren sistemi elemanlarının çabuk soğumasını sağlamak 

17. Fren merkez pompasının iç yüzeyi aşınırsa aşağıdaki arızalardan hangisi oluşur?
A) Sistem hava yapar B) Basınç yükselmez C) Araç bir tarafa çeker D) Balatalar aşınır

18. Çift hatlı fren sisteminde, devrelerin birinde kaçak olduğunda diğerinde frenlemeyi sağlayacak hidrolik yağın bulunmasını sağlamak amacıyla fren merkez pompası hidrolik deposunda aşağıdaki düzenlemelerden hangisi yapılmıştır?
A) Depo eğri yapılmıştır. B) Deponun içinde ayırıcı seperatör kullanılmıştır. C) Yedek depo kullanılmıştır. D) Depoda uyarı işareti bulunur

19. Fren hidrolik borularında hidrolik basıncı muhafaza eden ve bir sonraki frenleme sırasında geciktirilmeden hareketin iletilmesini sağlayan merkez pompası parçası aşağıdakilerden hangisidir?
A) Rezervuar B) Piston C) Çek valf D) Lastik segman

20. Fren hidroliğinde kabarcıkların oluşması sonucu basıncın doğru şekilde ulaştırılamamasının ve fren veriminin düşmesinin sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sisteme hava girmesi B) Sisteme su girmesi C) Merkez pompası pistonunun arızalanması D) Fren pedalına hızlı basılması

21. Fren hidroliğinin kullanımına devam edilebilmesi için yapılan kontrol sonucunda kaynama noktası en az kaç derece olmalıdır?
A) 30 ˚C B) 65 ˚C C) 100 ˚C D) 165 ˚C 

22. Merkez pompası pistonu geri getirme yayı kırılırsa aşağıdakilerden hangisi meydana gelir?
A) Frenler geç devreye girer B) Frenler erken devre girer C) Frenleme sağlanamaz D) Frenler kilitlenir

23. Merkez pompası pistonu lastik segmanları arızalandığında aşağıdakilerden hangisi meydana gelir?
A) Frenler geç devreye girer B) Frenler erken devre girer C) Etkili frenleme sağlanamaz D) Frenler kilitlenir

24. Fren sisteminin çift hatlı yapılmasının en önemli sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fren sistemi bakımının azaltılması B) Fren sisteminin verimini yükseltmek C) Frenlemede tekerleklerin kaymasını engellemek D) Fren sisteminde bir sızıntı olduğunda aracın durmasını sağlamak 

25. Aşağıdakilerden hangisi araçlarda kullanılan fren hattı bağlantılarından birisi değildir?
A) Tek hatlı fren sistemi B) Klasik çift hatlı fren sistemi C) Çapraz çift hatlı fren sistemi D) Çek valf bağlantılı fren sistemi

26. Motor vakumu ile atmosferik basınç arasındaki basınç farkından yararlanılarak frenleme sırasında uygulanan pedal kuvvetini artıran parça aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fren merkez pompası B) Hidrovak C) Fren diski D) Kaliper

27. Hidrovakta bulunan diyaframın merkez silindiri tarafı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sabit basınç odası B) Değişken basınç odası C) Ses odası D) Fren odası

28. Vakum yardımlı güç freninde gerekli olan vakum aşağıdakilerden hangisinden sağlanır?
A) Eksoz manifoldundan B) Kompresörden C) Atmosferden D) Emme manifoldundan

29. Aşağıdakilerden hangisi hidrovakı oluşturan parçalardan birisi değildir?
A) Diyafram B) Piston C) Kaliper D) Valf

30. Aşağıdakilerden hangisi hidrovak diyaframının delinmesi veya yırtılması neticesinde meydana gelen sakıncalardan birisi değildir?
A) Frenleme kuvveti azalır. B) Durma mesafesi artar. C) Frenler tutmaz. D) Sadece pedal kuvveti ile frenleme olur.

31. Fren sisteminde kullanılan boruların malzemesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bakır B) Plastik C) Çelik D) Fark etmez

32. Fren sisteminde kullanılan boru ve hortumların birbirleri ile olan bağlantılarında aşağıdakilerden hangisi kullanılır?
A) Klips B) Maşa C) Perçin D) Rekor 

33. Fren tekerlek silindirlerini ve fren kaliperlerini merkez pompasından gelen çelik borulara bağlamak için ise fren hortumları kullanılmasının sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kopmasını önlemek B) Sağlam olmasını sağlamak C) Sızdırmazlığı sağlamak D) Görünümünü güzelleştirmek

34. Fren merkez pompasında üretilen yüksek basınçlı hidroliğin fren tekerlek silindirlerine veya fren kaliperlerine iletilmesini sağlayan fren sistemi parçası aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fren siper tablası B) Fren boru hortum ve rekorları C) Fren contaları D) Fren kampanası

35. Fren borularında bir sızıntı olduğunda aşağıdaki arızalardan hangisi meydana gelir?
A) Araç sağa çeker B) Frenler zayıflar C) Fren sistemi boşalır ve tutmaz D) Fren pedalı şişer

36. Aşağıdakilerden hangisi limitörün görevidir?
A) Fren sisteminde basınç oluşturmak B) Basınçlı hidroliğin tekerlek fren mekanizmalarına iletmek C) Fren pedalına uygulan kuvveti artırmak D) Araç yüküne göre ön ve arka tekerleklere uygulanan frenleme kuvvetini ayarlamak 

37. Çapraz dağılımlı bir aracın, ağırlık merkezine uygun olarak, frenleme kuvvetinin ön ve arka tekerleklere yüke göre dağılımının ayarlanmasında kullanılan fren sistemi elemanı aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Kontrol valfi B) Kompansatör C) Tekerlek silindiri D) Kaliper

38. Fren sisteminde arka lastiklerin ön lastiklerden önce frenlemeye başlamaması için arka tekerleklere giden hat üzerine yerleştirilen fren sistemi elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Basınç oranlama valfi B) Yüke göre basınç oranlayıcı valf C) Çek valf D) Basınç sıralama valfi

39. Genellikle kamyonet, kamyon gibi araçlarda kullanılır. Arka tekerlekler üzerinde oluşan yük değişimlerine göre uygulanan hidrolik basıncı otomatik olarak ayarlar. Yukarıda sözü edilen fren sistemi elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Basınç oranlama valfi B) Yüke göre basınç oranlayıcı valf C) Çekvalf D) Basınç sıralama valfi

40. Limitörün kontrolü ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Fren kaliperlerindeki basınçlar ölçülerek B) Gözle kontrol edilir C) Aracı yükleyip yol testi ile D) Kontrol edilemez

41. Aşağıdakilerden hangisi duran bir aracı güvenli bir şekilde yerine tespit etmek amacıyla kullanılan fren sistemidir?
A) Motor freni B) Havalı fren C) El freni D) Ayak freni

42. Aşağıdakilerden hangisi kampanalı tip el freni arızası değildir?
A) El fren telinin kopması B) Fren hidroliğinin bitmesi C) Fren teli kampana levyesinden kurtulması D) El fren ayarı yanlış olması

43. Aşağıdakilerden hangisi el freni parçalarından birisi değildir?
 A) El freni levyesi B) El freni kaliperi C) Fren teli D) El freni kablo ve çubukları

44. Levyenin üst ucu bir pabuca tespit edilmiştir. Tespit cıvatasının hemen altına ise bir dayanma laması yerleştirilmiştir ve lamanın bir tarafı el fren levyesine diğer tarafı ise karşı pabuca dayandırılmıştır. El freni levyesinin alt ucuna ise kablo ya da çubuk bağlanmıştır.
Yukarıda sözü edilen el freni aşağıda verilen fren mekanizmalarından hangisinde kullanılır?
A) Transmisyon çıkış mili üzerine yerleştirilen türde B) Diskli fren sisteminde C) Kampanalı fren sistemlerinde D) Motor frenlerinde

45. El freni kolu ortalama kaç diş çekilebilmelidir?
A) 4-8 diş B) 1-2 diş C) 10-20 diş D) 1-20 diş

46. Elektromekanik park frenini kumanda etmek için aşağıdakilerden hangisi kullanılır?
A) Fren butonu B) El fren kolu C) Çekme halatı D) Çek valf

47. Aşağıdakilerden hangisi elektromekanik park freni arızası değildir?
A) El fren kolu dişlilerinde aşınma veya kırılma. B) Elektromotorun arızalanması. C) Motor ile dişli arasındaki kayış kopması. D) Sistemde elektriki bir kopukluk olması.

48. Aşağıdakilerden hangisi elektromekanik el freni elemanlarından birisi değildir?
A) El freni motoru B) El fren kolu C) Debriyaj konum sensörü D) El freni kontrol ünitesi

49. I- Elektronik kontrol ünitesi tarafından kalipere bağlı olan dişli kutusu motoruna sinyal gönderilir.
II- Fren silindiri pistonunu balatalara doğru iterek balataları sıkıştırır.
III- El freni motoru çalışır.
IV-. Dişli kutusu mili ve dolayısıyla silindir dönerek ileriye hareket eder.
V- Park freni butonuna basılır.
Yukarıda elektromekanik el freninin çalışması verilmiştir. Sistemin çalışmasının doğru sıralanışı aşağıdakilerden hangisidir?
A) I-II-III-V-IV B) V-IV-I-II-II C) V-I-III-IV-II D) V-III-IV-II-I

50. Aşağıdakilerden hangisi elektromekanik el frenlerinde debriyaj konum sensörünün kullanılma nedenlerinden birisi değildir?
A) Motorun çalıştırılması B) Hız sabitleme sistemini kapatmak C) Elektromekanik park frenine ait “dinamik sürüş desteği” fonksiyonu D) Frenleme zamanının ayarı

51. Kompresör tarafından üretilen basınçlı havanın fren tekerlek mekanizmalarına iletilerek frenlemenin sağlandığı fren sistemi çeşidi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hidrolik fren sistemi B) Mekanik fren sistemi C) Havalı fren sistemi D) Elektrikli fren sistemi

52. Havalı fren sisteminde havanın önceden belirlenmiş değerde kontrol altında tutulmasını sağlayan devre elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Basınç regülatörü B) Fren körükleri: C) Hava tahliye valfleri D) Fren pedal valfleri

53. Aşağıdakilerden hangisi fren hava körüğünün parçalarından değildir?
A) Piston B) Yay C) Silindir D) Pistona bağlı itici kol

54. Frenlemenin sona ermesinden sonra tekerleklerin serbest kalmasını kısa sürede sağlamak amacıyla kullanılan havalı fren sistemi parçası aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fren körükleri B) Hava tahliye valfi C) Fren pedal valfi D) Basınç regülatörü

55. Fren devresini aşırı basınçtan korumak amacıyla kullanılan valf aşağıdakilerden hangisidir?
A) El fren valfi B) Fren pedal valfi C) Hava tahliye valfi D) Basınç emniyet valfi

56. Ön aksta uygulanan fren basıncını ölçerek elektronik kontrol ünitesine bildiren valf aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fren pedal valfi B) Hava tahliye valfi C) Basınç emniyet valfi D) Oransal role valf

57. Pnömatik sistemde bir arıza oluştuğu zaman basıncın sabit bir değerde tutulması temin eden EBS valfi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hava tahliye valfi B) Oransal röle valf C) Redundans valfi D) Çek valf

Aşağıdaki cümlelerin başında boş bırakılan parantezlere, cümlelerde verilen bilgiler doğru ise D, yanlış ise Y yazınız.

58. (D ) Hava geçiş hattına yerleştirilen ve havanın tek yönde geçişinin gerekli olduğu durumlarda kullanılan bir supaba çek valf adı verilir.

59. ( D) Havalı frenler için gerekli hava özel bir depodan sağlanır.

60. (Y ) Havalı frenlerin sürekli bakıma ihtiyacı yoktur.

61. I. Balata ile disk arasındaki sürtünme kuvveti
II. Tekerlek ile yol arasındaki sürtünme kuvveti
III. Araç hızı
Yukarıdaki ifadelerden hangisi hareket halindeki bir araca fren uygulandığı zaman araca etki eden faktörlerdendir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III D) Hepsi

62. I. Aracın hızı arttıkça fren mesafesi artar.
 II. Yol ile tekerlek arasındaki sürtünme katsayısı da frenlemeyi etkilemektedir
 III. Fren mesafesi fren mekanizmanın gücüne bağlı olarak değişmez.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi veya hangileri doğrudur?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II D) II ve III

63. Otomotiv endüstrisinin başlangıcında kullanılan fren sistemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mekanik frenler B) Hidrolik frenler C) Havalı frenler D) Elektrikli frenler

64. Aşağıdakilerden hangisi hava yardımlı fren sisteminin elemanlarından birisi değildir?
A) Kompresör B) Hidrolik modülatör C) Güç silindiri D) Hava tüpü

65. Aşağıdakilerden hangisi havalı fren sisteminde hava basıncını kontrol altında tutan, basınçlı havaya yön veren devre elemanıdır?
A) Hava kompresörü B) Fren kontrol supabı C) Basınç regülatörü D) Fren hava odaları

66. Aracın lastiklerinin doğru sökülme sırası aşağıdakilerden hangisidir?
I. Kriko ile aracı kaldırınız ve sehpaya alınız.
II. Bijon somunlarını gevşetiniz.
III. Jant kapağını çıkarınız.
IV. Aracın hareket etmemesi için gerekli güvenlik önlemlerini alınız.
V. Bijon somunlarını sökünüz.
A) I-II-III-IV-V B) III-II-I-IV-V C) III-I-II-V-IV D) I-III-II-V-IV

67. Fren sisteminin hava alma işlemine aşağıda verilen tekerleklerden hangisi ile başlanır?
A) Ön sol tekerlekten B) Ön sağ tekerlekten C) Merkez silindirine en yakın tekerlekten D) Merkez silindirine en uzak tekerlekten

68. - Fren merkez silindiri kaçırıyor.
- Fren teker silindiri kaçırıyor.
Yukarıda belirtileri verilen fren sistemi arızası hangisidir?
A) Fren hidrolik seviyesi düşmesi B) Frenler kendi kendilerini ayarlayamaması C) Frenlerin ses yapması D) Frenleme için büyük pedal kuvvetine ihtiyaç duyulması

69. I- Fren tekerlek silindirleri/kaliperler
II- Fren merkez pompası
III- Hidrovak
IV- Fren hortumları
V- Fren pedalı
Yukarıdaki hidrolik fren sistemi elemanlarının doğru sıralanışı aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru verilmiştir?
A) I-II-III-IV-V B) V-III-II-IV-I C) V-II-I-III-IV D) I-III-II-V-IV

70. – Balataların aşınması
– Pabuç perçinlerinin gevşemesi
– Kampanaların aşınması
– Pabuçlarda çarpıklık olması
Yukarıda sıralanan fren sistemi arızalarını, yol testi yapıldığında aşağıda verilen durumlardan hangisi ile kendini gösterir?
A) Fren pedalı düşer B) Frenler çok hassaslaşır veya ani tutar C) Fren pedalı yumuşak ve esnek olur D) Fren tekerlek mekanizmasından ses gelir.

http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Fren%20Sistemleri.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder